B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Mørkvedmarka Saltensprint nr 5 2012, 25.sept
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Håvard I
Aktiv

Ble Medlem: 01 Sep 2010

InnleggSkrevet: Man Sep 17, 2012 8:23 pm    Tittel: Mørkvedmarka Saltensprint nr 5 2012, 25.sept Svar med Sitat

Hei, kan jeg få kartfilen til Mørkvedmarka skole? Til ocad 9!!
Håvard I
Aktiv

InnleggSkrevet: Man Sep 17, 2012 8:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mail famirg@online.no
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Ons Sep 19, 2012 5:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

Veit ikkje om du har fått den alt, men har sendt deg nyaste versjonen eg har.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Håvard I
Aktiv

InnleggSkrevet: Søn Sep 23, 2012 9:28 pm    Tittel: Informasjon Svar med Sitat

Hei og hopp alle glade o-løpere. Nå er det på tide å få litt syre igjen i beina Laughing Er vell lenge siden folk har kjent den Wink

Det blir parkering ved mørkvedmarka skole og oppmøte ved det røde huset ved bjørndalslisletta og mål og samlingsplass er der. Det er karantene område der og starten blir avslørt på samlingsplass Shocked Det er to løyper en A og en N begge løypene er fine og utfordrende og det er prøvd¨å lage virkelig tøffe sprintløyper.

Veivalg, fart og syre er fine ord for en slik dag!

Husk oppmøtested og at starten er 17:30!
Vell møtt Very Happy
admin
Administrator på forumet

Ble Medlem: 03 Jan 2007

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 11:18 am    Tittel: Svar med Sitat

Websjefen kommer for å kaste glans over arrangementet. Gleder meg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Arild
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 8:44 pm    Tittel: Svar med Sitat

Skikkelig bra sprintløype denne gangen med behov for raske beslutninger. Godt lesbart kart men ikke like enkelt å se postene. Jeg gikk selvsagt rett i baret på posten som lå OPPÅ skrent. Løpte rett til foten og ble stående der å se dum ut i et utall av sekunder før jeg leste postbeskrivelsen. Klarte å tape mye tid på posten etter også, som var skjult bak en 40cm høy mosegrodd stein.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Anders K
Forumavhengig

Ble Medlem: 05 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 9:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Websjef (som kastet glans over arrangementet): kan du legge ut kartet med løypa her?
Variert løype med "urbant preg" siden området er nokså enkelt, men likevel noen beslutninger og litt stress her og der.
De to korte strekkene til post 1 og 2 stresset veivalgsbeslutningen til det lengre 3.strekket. Jeg tok venstre, som de aller fleste (?) - har etterpå målt at det er klart kortere enn høyre (som også har noen sinkende høydemetre opp og ned).
Så fulgte rene løpestrekk inn mot 3., til 4. og til 5., men underveis burde man finlese gjerdet rundt barnehagen for å finne ut hvor man kunne løpe inn og ut av post 6. Hadde man klart det, fant man vel porten sørøst i barnehagen inn til post 6, og porten rett i nord ut igjen.
Før løpet mitt stod jeg ved post 8 og observerte postteknikken til løperne (mer om dette i morgen eller så). 3 løpere gikk høyre ut fra post 8, det tror jeg de tapte 5 - 10 sekunder på.
Til post 10 var det sikkert noen som unødvendig lot seg skremme av høydekurvene (men ekvidistansen er jo liten!), og gikk litt rundt haugen for å ta skrenten fra undersiden. Men den var jo oppå! Evil or Very Mad Tema for diskusjon: er dette GOD eller DÅRLIG løypeleggerpraksis? Med denne posten har Håvard meldt seg inn i den eksklusive FLSLPOS (Foreningen for Løypelegger Som Legger Poster Oppå Skrenter). Jeg vet i farten bare om Carl Bamse som medlem der (KM mellomdistanse i 2010). Jeg stemmer på GOD Rolling Eyes
Til Toppen
Anders K
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 9:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Arild: post 11 bak den mosegrodde steinen - du kan skylde på "bror din", som gjorde sitt beste for å henge den så lavt som mulig, sa han...
Til Toppen
Marit J
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 9:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg havnet også under skrenten, leste postbeskrivelsen først da posten ikke var der. Trodde ikke at du skulle la deg lure Arild etter all skrentpraten før du dro til start.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 10:59 pm    Tittel: Svar med Sitat

Posten bak steinen var egentlig helt grei. Forstår i grunnen ikke hvordan jeg kunne unngå å få øye på den i den forholdsvis åpne skogen. Mulig jeg var fokusert på å finne en stein som var litt størrelse på og uten mose. Post oppå skrent er et sjofelt triks, uansett. Det hjelper ikke at noen hinter i koder på forhånd. Når jeg løper er jeg fokusert og fjernstyrt på en gang. Fjernstyrt: skrentposter ligger alltid ved foten og fokusert: navigering foregår etter kartet og ikke etter tips fra andre løpere. Det viste seg å ikke fungere 100% denne gangen.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 6:53 am    Tittel: Svar med Sitat

Velkommen i klubben Håvard. Sjøl var jeg desverre forhindret fra å starte så vi får aldri vite om jeg hadde endt oppå eller under skrenten.
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 7:55 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg aner ikke hva god kotyme er for legging av poster ved skrent, å legge den opp er et lite triks, og jeg tror jeg har lagt post oppå skrent selv en gang (rett og slett fordi det passet best).

Likte også store deler av løypa, selv om jeg ikke helt skjønner meningen med post 3 og 4. Ser ikke høyre som noe reelt valg ned til post 3, så da blir det rein løping og planlegging framover nesten fram til og med post 5. Post 3 kunne muligens vært flyttet litt lengre vestover?

Jeg kan godt legge ut kartet, men det beste hadde vært om jeg hadde fått den originale fila fra løypelegger.

Til Toppen
Espen Skiri
Forumavhengig

Ble Medlem: 06 Okt 2009

InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 3:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Alltid slemt å legge posten over skrenten Evil or Very Mad menmen, æ må lær mæ å les postbeskrivelsen skikkelig Confused og en stein skal jo være én meter og synlig, og den lille mosehaugen der ... men holdt kursen, så jeg gikk rett på da Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Anders K
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 9:32 pm    Tittel: Svar med Sitat

Analyse av postteknikken ved post 8, jeg tok tida på innløp og utløp av posten (faste punkter), registrert for 24 av løperne.
KONKLUSJON: Dette var gode greier! De aller fleste hadde neste strekk klart, og stoppet ikke opp for kartlesing ved posten. Jeg gjorde en tilsvarende undersøkelse i et gateløp for 14-15 år siden, og den gangen var det full stopp for nesten alle etter stemplinga.

Det har liten hensikt å gjengi mange enkelttider siden dette var så bra, men raskest var Jan Erik, Ask og Arild med 13 sekunder innløp + utløp. At andre var 1 - 4 sekunder seinere skyldes at de generelt løp saktere. Av de yngre som var skikkelig raske, var Oda med 14 sekunder og Espen med 15 sekunder. Imidlertid var det slik, naturlig nok, at 12-13åringene oftest brukte mer tid på postarbeidet, 20 - 35 sekunder. Hvis vi tar et tidstap på 10 sekunder per post og ganger med 12 poster, blir det 2 minutter! Her blir det nok forbedringer om et år eller to. Bjørn (av de litt eldre "yngre") var nok noe usikker på utløpet, og tapte 8 sekunder på det.

Av de 24 løperne, var det 3 (unge) løpere som løp om hjørnet til høyre ut fra posten. Det var neppe noe lurt, og omveien om høyrehjørnet kostet sikkert 10 sekunder. Planlagt?
Til Toppen
Anders K
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 9:38 pm    Tittel: Svar med Sitat

Espen: flott å høre at du stolte på kursen din inn mot mosesteinen. Det gjelder å være trygg på at man gjør det rette (når man faktisk gjør det), og ikke begynne å tvile og virre rundt. Det gjorde jeg. Når ingen stein dukket opp der fremme i tussmørket inne i skogen, fulgte jeg ikke den riktige retninga jeg faktisk hadde, men dreide litt av mot høyre for å få kontakt med andre strukturer. (Ja, ja, det ble ikke mer enn 5-10 sekunder da, men i sprint er det jo slikt det er snakk om).
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet