B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Statutter for Saltendilten; debatt!
Gå til side Forrige  1, 2

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arild
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tor Mar 01, 2012 10:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan øke deltakelsen i Saltendilten ?
Jeg har ikke sett løypene i alle Saltendiltene opp gjennom årene, men mange av dem. Har løpt nokså mange også. Vanskegraden har variert en god del. Jevnt over har det vært hakket enklere enn i o-løp ellers men slett ikke alltid. Det har sjelden vært i kategorien "super-enkelt". I alle fall ikke hele løypa. At det var så mye enklere før da deltakelsen var større mener jeg ikke stemmer.
Jeg er forøvrig enig med både Asgeir og Håvard at løypas o-messige utfordringer burde være rimelig enkel og at kartet godt kan renskes for en del detaljer, ikke minst for å gjøre det mer lettlest i en mindre målestokk.

Men ingen av disse tiltakene vil alene føre til noen økning i deltakelsen. Det er jeg ganske så sikker på. Skal man lykkes må arrangementet gjøres kjent. Og da holder det neppe med ei linje i ei terminliste på klubben og kretsens hjemmesider. I et eventuelt PR-stunt for å gjøre løpet både kjent og attraktivt er det også en fordel å ha noe å "selge". Der tror jeg vi sliter med noe så kjedelig som "Saltendilten". Hva i all verden er det ? Hva forbinder folk med en dilt ? Umiddelbart ville jeg tenkt noe retning av en turmarsj.

En galopp (MG) er egentlig et minst like håpløst navn. Det siste navnestuntet her er Fjord-o, første gang brukt i nordvestgaloppen i 2010. Jeg tror navnevalget kan gi økt deltakelse.

Jeg har ikke noe godt forslag til alternativt navn på Saltendilten. Oppfordrer kreative sjeler til å komme med synspunkter og forslag. Et navn som gir assosiasjoner til noe som er tøft å være med på, selger. Et eksempel innen o-sporten er Blodslitet som er Norges mest populære langdistanseløp. På Ås har de Kadaverløpet. Skirennet Holmenkollmarsjen skiftet navn til Holmenkollen skimaraton. Deltakelsen har eksplodert, men uten at jeg kan påstå at navneendringen er helt avgjørende for det. Marcialonga i Italia betyr den lange marsjen. Et navn i klasse med Holmenkollmarsjen. Men det vet ikke nordmenn som synes navnet klinger og valfarter til Italia fordi naboene gjør det.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Mar 05, 2012 11:23 am    Tittel: Svar med Sitat

Haltedilten
Saltensliten
Til Toppen
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Man Mar 05, 2012 12:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er enig med AK i at vi må gjøre SD mer attraktivt for også ikke-oløpere, og det må gjøres både gjennom en modernisering av arrangementet og et slags PR-stunt. Det er som sagt mange mer eller mindre aktive idrettsutøvere innen langdistanseidrett (sykkel, løping, ski) i Salten som alle er potensielle deltakere. Mange av disse tror jeg også er interessert i å delta, under tre forutsetninger:

- At arrangementet er attraktivt/spennende nok.
Arrangementsmessig har turrenn og sykkelritt gått i samme retning de siste årene. Jeg tror vi bør gjøre noe av det samme. Fellesstart kan derfor være en mulighet, men det kan muligens bli en utfordring å få uerfarne løpere til å forstå gaflinga.

- De o-tekniske utfordringene må ikke være avskrekkende.
Her synes jeg forslaget om enklere kart er bra og viktig. Løypelegger kan også prøve å legge flest mulig strekk med valgmuligheter; lett vei rundt eller vanskeligere rett på.

- Løpet må gjøre kjent i "de rette kretsene".
Vi må aktivt drive PR der vi når de gruppene vi ønsker. Dette kan gjøre gjennom bla. e-post til klubber/personer som er aktuelle deltakere, infobrosjyrer til deltakere på andre arrangement (sist på Kobberløpet lå det brosjyrer om et turrenn i Korgen på alle bordene under premieutdelinga), og kanskje også reklameposter i lokale/relevante media. Facebooks arrangementsfunksjon kan sikkert også brukes.

I den grad folk kjenner til SD i dag så forbinder de det med et internarrangement for orienteringsløpere og at man må ha peiling på orientering for å delta. Det er fortsatt et langløp, men o-faktoren har nok blitt tonet en del opp. Man kan si at SD har gått fra å være et langdistanse-(o)-løp til å bli et langdistanse-O-løp.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Håvard B.
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 1:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Fellesstart er også rett vei å gå. Dermed blir det trygt for mange uerfarne å være med i og med at de finner noen å løpe sammen med eller henge seg på eller kan til og med avtale med en venn å løpe sammen. De beste o-løperne vil få en fin utfordring i å kvitte seg med haleheng. Glem gafling. Gafling er først og fremst for o-løpere som er redde for å knive skulder mot skulder og er redde for å bli fraløpt på grunn av dårlig kondis hehe. Den store bøygen for å få med folk utenfor o-miljøet: Å folk til å erfare at det er mulig å finne fram og at de ikke nødvendigvis vil bli helt alene der ute i skogen, ensom og forlatt! Når folk først har blitt med vil de se at dette var jo ikke så vanskelig og at det fryktelig artig og utfordrende og gjørmete og tøft. Og så får de lyst til å bli med på vanlig o-løp fordi de innser at sykling er gørrkjedlig sammenliknet med orientering.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Apr 02, 2012 11:21 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg takker for debatten og oppsummerer denne slik:
Det er ikke kommet fram forslag om å endre formålet; at Saltendilten skal være et enkelt turorienteringsløp. Utfordringene blir markedsføring overfor potensielt nye utøvergrupper og å kvalitetssikre løypene slik at de holder den vanskegraden vi lover i markedsføringen.
Markedsføringen kan være et tema for den videre diskusjon og da kanskje som et element i vårt arbeid med å å bidra til å oppfylle visjonen i NOFs "Strategi 2020".
I tråd med tendensen generelt i det lokale o-løpstilbudet (relativt kortere løyper enn i "gamle dager") vil jeg i mitt forslag til behandling i styret gjøre disse endringene i statuttene vedr løypelengdene:
- lang løype ca 15-16 km
- mellom løype ca 10-11 km
- kort løype ca 6 km
- og flytte D55- ned i kort løype.
Til slutt må styret finne noen som kan jobbe med å finne nye plaketter og statuetter. De vi har brukt hittil har gått ut av produksjon.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Man Apr 02, 2012 8:59 pm    Tittel: Svar med Sitat

Enig i Bamse si oppsummering.

Egentlig mange bra poeng ute og går. Men ugaflet løype fra start til mål med fellesstart blir det ikke når jeg er løypelegger!! Vi kan ikke nedgradere o-idretten til et reint terrengløp. Da er det plutselig en annen idrett. Sammenligning med hengeetapper flere timer ut i Tiomila (långa natten) er ikke spesielt god. Men gaflinger trenger ikke være sommerfugler med flere kortstrekk inne i et o-messig vanskelig område. Det kan godt være runder med c-nivå som øker sannsynligheten for at "hengere" må klare seg selv en stund.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 1:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

En ny Saltendilt (turorienteringsløpet for de over 15 år) er vel i havn etter en noe uklar "statuttstatus" og uten spesielle markedsføringsgrep jfr diskusjonen i vår. Er det noe å tilføye denne diskusjonen etter årets dilt?
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 8:34 pm    Tittel: Svar med Sitat

Langløpene på ski har de siste årene tøyd grensene nedover i alderklassene. Birken er eksempelvis åpen for 16-åringer. Da jeg debuterte der for en stund siden var 20 år nedre grense. Kobberløpet har flyttet grensa fra 16 til 13 år (i trimklassen).

Jeg ser egentlig ingen grunn til å ikke la 13-14-årsklassen få stille i 6km og bli fullverdige deltakere i Saltendilten. Flere av årets deltakere uttrykte ønske om det og PRI og løpsfart viser vel at de er godt kvalifisert. 6km er den lengden H13-14 møter i Blodslitet. Dette burde ikke gi noen praktiske begrensinger for løypelegger da løypa uansett skal holde B eller C-nivå. Ikke er det vel særlig aktuelt å legge den over lengre snaufjellpartier heller. Jfr konkurransereglene så kan ikke denne aldersgruppen heller stille i eldre klasser.

Er ellers fullstendig enig med Regula om at D55 bør plasseres i 6km. Det ligger i forslaget til nye statutter som vel burde vært gjort gjeldende allerede i år. Foreslår at hun får godkjent et helt løp i 2012 for sitt løp i 6km.

Det er ellers veldig interessant å høre hvordan deltakerne opplevde
fellesstart og sommerfuglgaflinger. Er det noe som bør videreføres. Hva med starttidsordningen der de lengste løypene startet først.
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 7:57 am    Tittel: Svar med Sitat

Arild skrev:
Er ellers fullstendig enig med Regula om at D55 bør plasseres i 6km. Det ligger i forslaget til nye statutter som vel burde vært gjort gjeldende allerede i år. Foreslår at hun får godkjent et helt løp i 2012 for sitt løp i 6km.

Hun har fått det, hadde et kort møte med Bamse på søndag og vi ble enige om at det måtte være riktig.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet