B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Statutter for Saltendilten; debatt!
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arne Kristian
websjef

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 10:51 am    Tittel: Statutter for Saltendilten; debatt! Svar med Sitat

REVISJON AV STATUTTER FOR SALTENDIKTEN, skrevet 6.februar 2012, av Arne Kristian Nordhei

Saltendilten har egne statutter, men har lenge hatt behov for oppussing. Carl B Bjørseth har laget et forslag til oppdaterte stautter for Saltendilten som han har sendt til styret. Begge parter ser fram til at du leser gjennom forslagene, og diskuterer dem i diskusjonsforumet.

http://www.bodo-orientering.no/medlemsinfo/saltendilten/statutter_diskusjon_CBB.doc

http://www.bodo-orientering.no/medlemsinfo/saltendilten/forslag_statutter_CBB.doc

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 10:59 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har ingen spesielle kommentarer til forslaget til "nye" statutter. Det er ingen store eller dramatiske endringer, og Saltendilten som arrangement beholder sitt særpreg.

Når det gjelder spesifikke forslag til hvordan nettsiden kan forbedres mhp synliggjøring av Saltendilten, så synes jeg det er gode innspill.

Saltendilten får en egen side på nettsiden vår:

http://bodo-orientering.no/page19.html

...og jeg oppdaterer dette ved passende anledning (og kanskje etter at revisjon av statuttene er over).

mvh Arne Kristian
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 11:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har hatt 3 kjepphester som jeg har ridd (samtidig) når det brygger opp til diskusjon om Saltendilten og statuttene.

1. Det må være et løype/klassetilbud for alle aldersklasser
2. Regelen om postsløyfing er unødvendig
3. feilplasserte eller manglende poster skal føre til strekk-annulering

I tillegg er jeg av den oppfatning av at det mangler en løypelengde mellom 6 og 12km. Det er også en realitet at 18km er i lengste laget, selv for den lengste løype. Det holder med 16km.

Når det gjelder kjepphest 1 så er forsåvidt ikke statuttene til hinder for det. Det er fullt mulig å ha ei eller flere litt kortere løyper enn 6km. Deltakelse i disse vil med eksisterende og foreslåtte statutter ikke gi opptjening av merker. Det er ikke så farlig. Det viktigste er at det også er et løpstilbud til de yngste.

Regelen om postsløyfing har de siste årene stortsett bare vært anvendt til å gi folk tidstillegg hvis de har glemt å stemple, noe som skjer stadig vekk på væskeposter. Det blir også store diskusjoner om hvorvidt dette er nødvendig når det er en bemannet væskepost de har glemt å stemple på eller de har vitner på at de har vært på den aktuelle posten.
Det positive med dette er at stortsett ingen blir disket men får sine løp godkjent fordi dette er mulig gjennom regelen om postsløyfing. Jeg synes ideen med å plassere postsløyferne og de som glemmer å stemple nederst på resultatlista, er god.

Kjepphest-3 er ikke noe spesielt for Saltendilten og trenger forsåvidt ingen omtale i statuttene. Men det har vist seg at regelen om tidsstraff er ei lettvint løsning når poster er feilplassert og ikke alle har funnet dem. Annulering av berørte strekk er etter mitt syn ei åpenbart bedre løsning.
Til Toppen
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Tor Feb 09, 2012 8:08 am    Tittel: Svar med Sitat

Enig i mye av det du sier der Arild. Som forslag til løypelengder kan vi dele 6 km i to distanser; en 8-9 km og en 5-6 km. Vi burde nok også ha en enda kortere B-løype for de yngre (13-14).

Når det gjelder postsløyfing er jeg uenig. Selv om det er få som benytter seg av den er regelen for postsløyfing likevel kjærkommen for de få. Ikke alle løpere er trent som en gjennomsnittlig løper i sin klasse og vil derfor slite med å gjennomføre distansen for å oppnå merke. Dette gjelder spesielt utrente løpere i 35- og 45-, samt de eldre klassene i 12 km. Jeg ser heller ikke noe problem med å ha regelen selv om få benytter seg av den. Den skaper jo ikke noe problem så lenge tidstillegget er passelig dimensjonert ift. strekket (har jo vært noen år hvor enkelte strekk lå så "far out" fra resten av løypa at det muligens lønte seg å kutte for de som ikke var så rask til beins).

Men det vi kanskje burde gjøre er å klargjøre litt rundt de spesielle tilfellene du nevner og få det inn i statuttene. Hvordan forholder vi oss til glemt stempling? Er det nok med vitner (andre løpere eller løypebemanning)? Skal de plasseres nederst på resultatlista må de uansett gis tilleggstid, ettersom det er eneste (så vidt jeg vet) måte i Motime å plassere noen nederst.

Kjepphest tre er så opplagt grunnlag for annulering at det vell nesten ikke er grunn til å diskutere. Men vi kan godt få det inn i statuttene hvis det er slik at enkelte feiler på dette. Teknisk er det ikke noe problem i Motime å slette strekk.

I tillegg vil jeg komme med et spørsmål om klasse/løypefordelingen. Hva er grunnen til at D21 løper 12 km og ikke 16? Jeg kan ikke helt se noen fysiske begrunnelser, ettersom en gjennomsnittlig D21-løper nok har vell så god kondisjon som en H35 og 45-løper. Hvis det ikke er andre gode grunner foreslår jeg at D21 flyttes opp i 16 km og at det evt. innføres en D17AK-klasse i 12 km.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Tor Feb 09, 2012 9:19 am    Tittel: Svar med Sitat

Når det gjelder muligheten til å sløyfe poster kan man benytte Lars sitt løp som gikk tre ganger via toppen av Hopsfjellet. Der var regelen gull verdt for meg i alle fall, det var veldig lurt av meg å sløyfe de to postene borte ved Erlingbu. Jeg måtte nok brukt et par timer ekstra for å hente dem, og da hadde det blitt sent.

Først og fremst må løypelegger ha regelen i bakhodet når løypa lages. Det setter selvfølgelig visse begrensinger, men ikke noe problem. Det skal ikke lønne seg å sløyfe poster. Uten å tenke på regelen kan det bli fryktelig feil.

Regelen kan også bidra til å dra med litt slitne 40-åringer som ellers ikke ville vært med, da den kan være et sikkerhetsnett når man oppdager at man har tatt seg vann over hodet. Samtidig tror jeg ikke at om regelen skulle blitt borte at noen av de potensielle deltakerne forsvinner, i alle fall ikke slik det er i dag.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Fre Feb 10, 2012 8:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Påstanden om at D21-løpere har bedre kondis enn H35/45-løpere er av det injurierende slaget. Web-sjefen bør snarest få sjikanen fjernet og om nødvendig også tilgangen til skribenten. Vil bare minne unge og lovende junior Skogan om at han stadig vekk må bite i gresset for opptil flere av de dvaske 35/45-løperne han viser til. Kan forøvrig ikke huske å ha blitt slått av D21-løpere lokalt i Bodø. Men jeg skal ikke utelukke at arbeidsuhell kan være fortrengt....

Så over til postkutting. En løper kan stille opp i ei løype, kutte x antall poster og i alle fall i teorien løpe omtrent samme lengde som en som stiller i ei kortere løype. Hvis deltakeren stiller i den kortere løypa får han bare et halvt merke. Postkutteren får et helt. Dette skurrer. Med postkutting burde det i alle fall følge med redusert merkeopptjening.
Til Toppen
admin
Administrator på forumet

Ble Medlem: 03 Jan 2007

InnleggSkrevet: Fre Feb 10, 2012 10:01 pm    Tittel: Svar med Sitat

Admin leste det Jakob skrev og nikket og var enig. Førti, feit og ferdig fikk jeg høre i fjor sommer.

Når det gjelder det med å kunne kutte ut poster tror jeg kanskje ikke det er så viktig med dagens deltakere, det hadde kanskje vært viktigere dersom det var det morsjonsløpet det var (tenkt å være). Kanskje er det greit å kutte ut regelen og heller håpe at dvaske gamlinger kjenner sin begrensing og løpe halv distanse til de har fått trent seg opp.

Driver og leser denne, anbefales;

http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Humor-og-underholdning/Guide-til-mannens-midtlivskrise
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Jakob
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Lør Feb 11, 2012 7:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

Arild skrev:
Vil bare minne unge og lovende junior Skogan om at han stadig vekk må bite i gresset for opptil flere av de dvaske 35/45-løperne han viser til. Kan forøvrig ikke huske å ha blitt slått av D21-løpere lokalt i Bodø. Men jeg skal ikke utelukke at arbeidsuhell kan være fortrengt....

Jeg håper virkelig at denne alvorlige mangelen på kunnskap om menneskets fysiske egenskaper var et arbeidsuhell!
For det første håper jeg du har såpass innsikt i eget nivå at du vet det finnes kun få lokale utøvere på samme nivå i sin respektive klasse som deg, og ingen i D21. Skal du sammenlikne D21-løpere med deg selv må du i det minste velge noen på et tilsvarende nivå. Som et eksempel kan vi jo ta Blodslitet 2010, hvor du ble nr. 3 i H45 med km-tid på 8,22 min., mens nr. 3 i D21 hadde km-tid på 7,70 min. til tross for at D21-løypa var over 2 km lengre enn H45. For å finne løpere med samme km-tid som deg må vi ned på 8.-plass.

For det andre er det forskjell på kondisjon og løpshastighet. Selvfølgelig løper kvinner saktere enn menn, det er gode fysiologiske grunner til det. Men at kvinner løper saktere betyr ikke at de har dårligere kondisjon og ikke er i stand til å løpe like LANGT, selv om det kanskje vil ta lengre tid. Bare det faktum at D21 som sagt har lengre løype enn både H35, -40 og -45 i Blodslitet er jo et eksempel på det.

At lokale D21-løpere (om det finns noen) holder et betydelig lavere nivå enn norgestoppen kan jo ikke brukes til å sette løypelengde. Skulle det årsaktuelle lokale nivået i hver klasse ligge til grunn for løypelengdene ville både H35 og H21 måtte ha betydelig kortere løype enn H45.
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 1:11 am    Tittel: Svar med Sitat

Du blander kortene Jakob !

Rett nivå på løypelengder osv er ei vurdering av flere ting, deriblant det lokale nivået. Det siste vil være helt nødvendig om vi ønsker deltakelse på våre o-løp.

Alle (også du) vet at damer/jenter løper saktere enn gutter i tilsvarende alder. Dersom du vil gjøre en analyse av hvor gamle menn er før de synker under nivået for damer i sin beste alder må du finne noe annet enn o-løp som analysegrunnlag. O-løp har altfor mange ukjente variable. Anbefaler noen års utgaver av Birken med stor deltakelse, lik løype og forhold for jevngode løpere. Tror du raskt vil se at den alderen er langt høyere enn 45 år. Men da må du ikke sammenligne en du kjenner litt nede på lista med beste dameløper og trekke konklusjon.

Saltendilten har hatt en tradisjon å kåre en dame og en herrevinner. Dette får man til ved å ha alle de beste herreløperne i samme løype. Tilsvarende for dameløperne. De beste løperne i et langdistanseløp er normalt mellom 21 og 55 år. Derfor den løypefordelingen som er.
O-sporten har en tradisjon for å ha kortere løyper for damene enn for herrene. Ser ingen grunn til å endre på det. Lokalt hos oss er det vel også slik i dameklassene at de beste damene tilhører D35 og D45 !!

Personlig synes jeg plassering av juniorklassen er et mer relevant tema.
Til Toppen
Jakob
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 11:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

jeg har ikke tenkt å gjøre noen stor sak ut av dette, da det ikke virker som det er særlig stort engasjement for det. Og dessuten ser jeg jo argumentet med totalvinner per kjønn. Men et par ting må jeg bare få rette på deg Arild:

1: Hvor har jeg sammenlignet deg med beste dameløper? Jeg har sammenlignet deg med 3. og 8. beste dameløper. Det er noe annet (om ikke veldig annet, så legger du likevel ord i fingra mine).

2: At jenter løper like raskt som gutter har jeg heller ikke sagt. Faktisk har jeg poengtert nettopp det motsatte. Det jeg derimot har påstått er at gutter og jenters UTHOLDENHET ikke er mer forskjellig enn at jentene er bort imot like fullt i stand til å løpe samme løype som gutta (ihvertfall nærmere dét enn at jentene er 1/3 dårligere).
Utholdenhet og løpshastighet er på langt nær samme ting. Der vil jeg dra frem meg selv som et godt eksempel:)

3: Hvorfor skal de ukjente variablene i orientering gjøre det umulig å sammenligne tider? I de klassene jeg har sammenlignet i Blodslitet er nivået på de beste så høyt at man kan anta at vinneren stort sett alltid løper et nesten feilfritt løp (merk nesten). At terrenget varierer er klart, men den variasjonen vil man kunne se i alle klassene. Poenget er at usikkerheten er svært liten for vinneren ettersom alle som gjør en betydelig feil i løypa vil havne lenger ned på lista som følge av det høye nivået.
Å si at 3.plass er "litt nede på lista" er vell også å ta litt i?

4: Jeg ser du så galant hopper over et av mine hovedargument, men det står der like fullt:
Hvis gjennomsnittlig nivå i klassen er viktig, hvorfor har ikke da H21 og -35 kortere løypelengde enn H45??

Og løypelengdene jeg har referert fra Blodslitet får vell ditt argument om "tradisjon" i o-sporten for kortere løyper for damene til å falle rimelig i fisk...
regula
Forumavhengig

Ble Medlem: 20 Mai 2008

InnleggSkrevet: Man Feb 13, 2012 6:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

Når vi først snakker om kortere løyper for damer enn for herrer, så gjelder dette tydeligvis ikke for eldere damer (55-). Nå skal ikke jeg påstå at kondissen min er så mye å skryte av, men løypa var i hvert fall laaaang og det er er ennå lenge til D65-.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Man Feb 13, 2012 6:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Skal fatte meg i korthet siden det som du sier, ikke synes å være særlig mye engasjement i saken.

Oppsummert er vi i alle fall enig i at det er et poeng å samle klasser i samme kjønn i ei løype for å kåre en totalvinner.

Jeg er heller ikke uenig i at kvinner har dårligere utholdenhet enn gutta slik du definerer det.

Så kan vi jo lage et nytt spor og diskutere i det vide og brede der vi ikke er enig. Jeg tror imidlertid du er nødt til å gi deg på at statistiske analyser er sikrest der det er få variable. Det er jo det som er så flott med orientering. Få å sammenligne med. He-he.

Tilpasning av løyper til det reelle nivå er et generellt behov, og ikke bare i Saltendilten. 21-klassene har dessverre et såpass lavt nivå i vår krets at de burde ha kortere løype enn 35/45. Det anser jeg som rimelig uaktuelt uansett, både for sportens omdømme og siden det i stor grad finnes AK-alternativ. Et bra kompromiss (om en kan kalle det for det) er at 21-løypene er de samme som 35, eventuelt også 45.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tir Feb 21, 2012 2:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Siste år løp 9 stk den lengste løypa. Dette er ca 1/5 av antall deltakere i denne løypa i gjennomsnitt i perioden 1971-1989. Årsakene til denne utviklingen kan være mange. Muligens kan noe skyldes uforutsigbarhet mhp o-tekniske utfordringer for den opprinnelige målgruppen jfr §1 i statuttene. Løypene har i årenes løp variert mhp vanskegrad (fjorårets 6km lå nært opp til den opprinnelig tenkte vanskegraden).
For noen år tilbake etterlyste årsmøtet en "modernisering" av Saltendilten.
Kan veien til modernisering (hensikt: økt oppslutning om et tradisjonsrikt løp) være
- å gå bakover mot det opprinnelige enkle turo-løpet. Trenden idag er jo å bevege seg langt enten det er til fots, på sykkel eller på ski og stort sett med "hodet under armen og helst på kostbart utstyr"
eller
- å ta konsekvensen av dagens situasjon som er et løp for aktive (ikke nødvendigvis trenende) o-løpere og gjerne med noe kortere løyper (dagens trend).
Når det gjelder Arilds kjepphest om feilplasserte poster så synes jeg at vi ikke spesielt for Saltendilten, men generelt i kretsen ha som fast regel å utnytte mulighetene EKT gir til å ta ut berørte strekk. I Saltendilten vil slik "annullert post" ikke da bli å regne som "sløyfet post".
Til Toppen
Asgeir
Nybegynner på forumet

Ble Medlem: 13 Okt 2010

InnleggSkrevet: Ons Feb 22, 2012 1:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Som representant for "H21 løpere som holder et lavt nivå" tillater jeg meg å komme med noen betraktninger.

Saltendilten har i utgangspunktet et enormt deltakerpotensiale. I Salten i dag er det to virkelig store happeninger for folk som bruke kroppen. 7-toppsturen og midnattsolrittet. Det viser at folk ikke går av veien for å bruke kroppen i timesvis.

Formålet med Saltendilten er ...et langdistanse turorienteringsløp... og der tror jeg nøkkelen ligger. Orienteringen skal være enkel.

Turorienteringen i Bodø samler 2000 deltagere gjennom sesongen. Lokker vi 5% av disse med i Saltendilten så har vi 100 deltagere. De aller fleste vi rekruterer herfra vil holde seg til den korte løypa så hvordan få opp deltagelsen i den lange?

Ved å holde fast på at orienteringen skal være lett jmf. formålsparagrafen så vil vi kunne lokke med langrennsløpere, syklister, maratonløpere o.l. Felles for dem er at de helt sikkert skal ha en lang treningstur denne dagen uansett, så hvorfor ikke ta en lang løpetur i høstblaut mark med kart i hånda.

For å få dette til må det være forutsigbarhet på løypeleggingen fra år til år slik at de vi rekruterer inn får en god opplevelse og kommer tilbake år etter år.

Samtidig mener jeg at Saltendilten bør markere slutten på sesongen. Slik at hvis KM ultralang er innbakt, så bør KM Ultralang gå på høsten.
Til Toppen
Håvard B.
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Man Feb 27, 2012 7:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er ikke først og fremst løypene som trengs å bli enklere hvis man skal ha med kondisfolk generelt. Det er kartene som må gjøres enklere. Du kan legge alle postene i stikryss, men kartene våre vil fortsatt være for kompliserte å forstå for uerfarene kartlesere. De inneholder et mylder av detaljer som gjør det vanskelig å tolke kartet. Kartet i Saltendilten må se mer ut som kartene folk kjenner fra 1:50000 serien, men med målestokk 1:15000. Det er ganske lette å gjemme detaljer i ocad for å lage enklere kart. Spørsmålet er om o-løpere klarer tanken på å løpe på slike kart med mer grovorientering og større postdetaljer. De kommer til å være like nøyaktig, men vekk med myrsig, hjelpekurver, småstein, og høydepunkter og annet dilldall.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet