B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Erfaringer på skader?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arne Kristian
websjef


Ble Medlem: 29 Apr 2008
Innlegg: 509

InnleggSkrevet: Tor Sep 29, 2011 11:49 am    Tittel: Erfaringer på skader? Svar med Sitat

Hei. Det er mulig at det finnes god ekspertise på dette i miljøet vårt.

Under Saltendilten fikk jeg store problemer med knærne, og jeg fikk også krampe i musklene bak på låret ned mot kneet. Smerten ble sittende i det venstre kneet en stund, men gikk gradvis tilbake.

Sist tirsdag forsøkte jeg meg på sprint på Mørkvedlia, og det føltes greit fram til litt over midtveis til posten bak Universitet. Men jeg kom meg nå i mål med lett jogg, men bare et minutt etter målkomst stivnet kneet og det gjorde ganske vondt å bøye det.

Jeg har forsøkt å selvmedisinere meg litt og det hjelper godt med betennelsesdempende, som sier meg at jeg har en betennelse et eller annet sted i kneet, og at jeg nok da bør hvile kneet litt og rolig trene det opp når jeg klarer det.

Er det noen som har gode tips når det gjelder dette?

Drar jeg til en lege sier han at jeg må ta det med ro, og kanskje får jeg voltaren (jeg har plagdes med dette kneet tidligere, helt tilbake til 16-17 års alderen).

Men noe sier meg at Saltendilten ble en litt for stor påkjenning for en noe sommerferieutrent kropp, og at det ligger mye i treningsopplegget. Ser for meg at svømming og rolig sykling på jobb, samt gåturer, kan være lurt før jeg begynner å løpe "fort" igjen.

Kom med tips! Jeg legger ut til allmenn "forlystelse" for å vise at vi kan bruke forumet til mye. Kanskje andre som sliter med skader også...?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arild
Forumavhengig


Ble Medlem: 29 Apr 2008
Innlegg: 273

InnleggSkrevet: Fre Sep 30, 2011 5:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

Skadeproblematikk er et tema som fortjener vel så mye oppmerksomhet som mye annet vi debatterer. Har selv bred erfaring med skader både her og der. Noen er lett å bli kvitt. Andre er det verre med. Standardsvaret når en halter seg til fastlegen er: ta det med ro en stund, så går det over. Det stemmer nok i mange tilfeller, er vel sjelden direkte feil, men er ikke alltid det beste rådet. I noen tilfeller hjelper det knapt heller. Det finnes flere nettsider med mye informasjon som kan være nyttig å sette seg inn i.

O-skader oppstår som regel i muskler, sener eller ledd. Bare i ytterst få tilfeller skades skjelettet (beinbrudd/brist).

Et veldig vanlig problem hos oss som har havnet i 40-årskrisa (for ikke å si 50) og tror vi er 30, er muskelavrivning. Standard sted: bak i låret eller leggen. Det kan være ganske vondt og en må halte. Musklene gror sammen igjen hvis en ikke stadig vekk driver og rive det opp på ny ved å utsette det for nye harde påkjenninger. Generellt er det slik at gjengroingsprosessen går fortere hvis det er godt med blodomløp i den delen av skrotten der skaden er. Blodomløpet øker med økende aktivitet og puls (altså trening). Men det er ikke smart å trene for å øke blodsirkulasjonen og samtidig rive opp skaden på nytt. En MÅ trene alternativt slik at det skadde stedet bare utsettes for minimale belastninger, spesielt i starten. Det er viktig å føle seg forsiktig frem. Med omfattende strekkskader kan det være en del å hente på å få behandling+råd fra fysioterapeut. De har behandlingsmetoder som både bidrar til økt blodomløp når du ligger og kan tipse deg om relevante styrke og strekkøvelser som du sannsynligvis har slurvet med i årevis.

Selv har jeg for tiden noe som synes å være Haglunds hæl. Det er en ikke uvanlig lidelse hos o-løpere som gjør at en ikke kan bruke leggmuskelen til å avslutte frasparket. Det skal visstnok være en irreversibel skade som kroppen ikke\i liten grad kan rydde opp i selv. Og siden Helse Nord beregner seg lang ventetid for å vurdere problemet så jeg halter videre på rulleski og sykkel....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bamse
Orienteringslegende


Ble Medlem: 30 Apr 2008
Innlegg: 193

InnleggSkrevet: Fre Sep 30, 2011 8:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har ikke så mye råd å gi når det gjelder dårlige knær, men jeg kom til å huske ei historie fra studietida på NTH. Stig Berge (verdensmester en gang på 70-tallet) hadde fått problemer med et kne og måtte til lege. Han redegjorde for hvordan det artet seg: "Når jeg har løpt en 45 minutters tid så kommer smertene". Hvorpå legen svarte: "Det er ikke normalt å løpe i 45 minutter".
Det er ikke normalt å løpe så langt som Saltendilten og noen plager må man regne med i ettertid. Nå går vi inn i ei rolig tid og i løpet av en måneds tid har Arne Kristian kanskje glemt kneet. Og så blir spørsmålet hvordan man skal forberede seg til neste Saltendilt. Det må bli noe som kommer i tillegg til tirsdagsløpene, ihvertfall fra juni av, om det skal monne og skader unngås.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne Kristian
websjef


Ble Medlem: 29 Apr 2008
Innlegg: 509

InnleggSkrevet: Lør Okt 01, 2011 8:36 am    Tittel: Svar med Sitat

Ja, jeg vet at det er der det egentlig ligger (treningsgrunnlag). Jeg klarer jo ikke løpe i juli og starten av august pga astma, men det finnes jo andre måter å trene på.

Dessuten stemmer det Arild sier om at kroppen begynner å eldes litt. Jeg er jo heller ikke 25 år lengre, ting skal begynne å gjøre vondt.

Takk for seriøse og gode tilbakemeldinger.

Kneet har jeg vært plaget med i over 20 år egentlig, og jeg vet at trening er beste middel. Jeg har gitt opp telemarkskjøring feks. Har vært til lege før og han sier ta det med ro og vent til det går over, og start trening igjen. Det er egentlig essensen av det jeg finner på nettet også.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bamse
Orienteringslegende


Ble Medlem: 30 Apr 2008
Innlegg: 193

InnleggSkrevet: Lør Okt 01, 2011 8:52 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vet ikke om det hjelper, men kanskje er det en ide å styrke muskulaturen rundt kneet. Jan Prytz demonstrerte en øvelse for meg en gang. Jeg sliter i tillegg til alt annet i høyrebeinet (2 tær, ankel, hel og legg som jeg etterhvert har vennet meg til) også med strekk i lår og sete ervervet under NNM. Siv har satt opp et treningsprogram for meg for det nyervervete som jeg følger etter beste evne.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arild
Forumavhengig


Ble Medlem: 29 Apr 2008
Innlegg: 273

InnleggSkrevet: Lør Okt 01, 2011 1:38 pm    Tittel: Svar med Sitat

Kneet er et komplisert ledd der det er mange ting som kan forårsake smerter. Selv hadde jeg for ca 20 år siden det som heter "langdistansekne". Egentlig et litt misvisende navn. Smerten satt på yttersiden av kneet, men den bakenforliggende årsaken satt i låret. Etter et lengre behandlingsprosjekt hos fysioterapeut (Truls Klausen) forsvant faktisk problemet og har ikke kommet tilbake etterpå. Bank i bordet !

Men det virker som om du har et annet kneproblem enn jeg hadde. Hvis du vil gjøre et seriøst forsøk på å komme problemet til livs vil jeg råde deg til å kontakte noen som burde ha greie på temaet. Aspmyra fysioterapi har et hjelpeapparat for skadede Glimt-spillere. Kneskader er vanlig blant fotballspillere. Vil ikke garantere at det hjelper, men min erfaring derfra er at de tar henvendelser seriøst og går dypt nok inn i materien til å finne ut av hva problemet faktisk er. Jeg har en skulderskade som de fant ut av etter at jeg ble sent til MR-undersøkelse. Fikk også hjelp av Jan Prytz til å tolke MR-resultatet. Fikk et treningsprogram for å styrke stabiliseringsmuskulaturen rundt skuldra. Hvis dette hjalp kunne operasjon unngås. Etter noen måneder ble skuldra faktisk ganske bra.
Skuldra er som kneet, et ledd. I tillegg til knokler og brusk er der diverse elastiske bånd som skal holde knoklene i posisjon slik at en ikke får utslag utover det kroppen er bygd for. Diss tåler en del men er sårbare for store strekkpåkjenninger. Som en ekstra sikkerhet har kroppen også muskulatur som aktiveres og hjelper til å holde leddutslagene innenfor det kroppen tåler hvis disse leddbåndene får det for tøft. Jo sterkere denne muskulaturen er jo bedre er muligheten til å unngå denne typer skader. Styrking av muskulatur kan i noen tilfeller også redusere problemer knyttet til gamle skader. Så opptrening av stabiliseringsmuskulatur som Bamse fikk, kan være et meget godt råd. Men finn ut av hva som faktisk er problemet. Det er lurt uansett.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bamse
Orienteringslegende


Ble Medlem: 30 Apr 2008
Innlegg: 193

InnleggSkrevet: Lør Okt 01, 2011 3:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Man kan ha flaks også. I en periode på 60-tallet da jeg løp for BUL Oslo var jeg ille plaget med kneet. Etterhvert havnet jeg i røntgen med kneet fullt av kontrastvæske. Bildet viste en 3 cm lang tapp som vokste ut av leggbeinet og nedover i leggmuskelen. Vi gjorde ikke noe med tappen (kanskje er det den som plager meg i leggen nå?) fordi kneet ble helt ok etter at røntgenbildet var tatt.
Kom deg i røntgen Arne Kristian og få kneet "smurt" med kontrastvæske.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Aviâja
Forumavhengig


Ble Medlem: 07 Mai 2008
Innlegg: 63

InnleggSkrevet: Man Okt 03, 2011 11:33 am    Tittel: Svar med Sitat

Noen kneproblemer(bl.a. smerter i området rundt kneskåla) kan faktisk sitte i hoftene. På noen "ondter" kan derfor styrking av hoftemuskulaturen hjelpe.

Ellers så er en del av oss løpere kanskje for lite til å trene styrke generelt fordi arbeidsredskapet vårt sitter nederst på kroppen. Kanskje en påminnelse om at det snart er innetrening igjen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne Kristian
websjef


Ble Medlem: 29 Apr 2008
Innlegg: 509

InnleggSkrevet: Fre Mar 23, 2012 1:18 pm    Tittel: Svar med Sitat

Da blir det meniskoperasjon på meg.

Lærdommen får bli: kom deg til lege, det er ikke bestandig ting går over av seg selv. Jeg skulle hørt på dere med en gang.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group