B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

SALTENDILTEN 2011
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arne Kristian
websjef

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tir Sep 13, 2011 8:53 am    Tittel: SALTENDILTEN 2011 Svar med Sitat

Ikke mange dagene igjen, og det meldes heldigvis ok vær.

Ser at det kom noen flere påmeldinger i går, men det er ikke veldig mange.

Ut fra det jeg klarer å se så er det foreløpig bare 8 stykker som skal løpe langløypa. Det er selvfølgelig altfor lite. SÅ tungt er det ikke, det kommer til å bli en fin tur! Det er viktig at vi støtter opp om dette løpet.

Så om du sitter og lurer på om du kanskje skal etteranmelde deg så har du muligheten til det.

Motto: når Arne Kristian kan så kan du også.

Jeg lover å komme inn sist i år.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bjørnar
O-troll

InnleggSkrevet: Lør Sep 17, 2011 5:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk til løypelegger Bjørn Are for ei veldig fin løype, og ikke minst; takk for at du ikke falt for fristelsen til å sende oss til fjells igjen etter siste væskepost. Apropos væskepost, så var det veldig positivt med både banan og sjokolade for oss som tar oss tid til å slå av en prat på væskeposten, det veide godt opp for safta. Sukkerfritt er vel og bra i mange sammenhenger, men akkurat i Saltendilten trenger jeg alle karbohydrater som er å oppdrive.
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Lør Sep 17, 2011 5:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Veldig fin løype, veldig moro med rundtur i marka.

Jeg slet voldsomt ned fjellet, det gjorde vondt. Men jeg kom meg til mål.

Hvis vi måtte til fjells igjen etter post 14 hadde jeg nok brutt Smile Post 15 føltes fryktelig nok.

Tusen takk for et flott arrangement Smile
Til Toppen
Frode
Aktiv

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Lør Sep 17, 2011 8:00 pm    Tittel: Hittegods fra Saltendilten Svar med Sitat

Lilla fleece lue Hagløfs
Svart og oransje jakke fra Aalesund oljekledefabrikk str M
Skopose herre (blåhvit) - premie fra Valnesfjord
Kontakt løpsleder på 95258923

Øvrig hittegods er identifisert og avklart med eierne.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Lør Sep 17, 2011 11:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

Resultatene viser vel at løypene holdt rett nivå, både fysisk og o-teknisk.
Og klubben for dem som glemmer å stemple på væskepost har fått et nytt medlem. Utrolig hvor lett det er å bli fintet ut av noen vannkanner. Urimelig at Per blir disket når vi har regelen om tilleggstid når poster sløyfes. Det samme gjelder et par andre personer som mangler poster eller har vært på feil post. Forøvrig må vel regelen om sløyfing av poster være overmoden for å få fjernet for statuttene, selv om den kan berge løpere fra disk.
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Søn Sep 18, 2011 8:17 am    Tittel: Svar med Sitat

Arild skrev:
Resultatene viser vel at løypene holdt rett nivå, både fysisk og o-teknisk.
Og klubben for dem som glemmer å stemple på væskepost har fått et nytt medlem. Utrolig hvor lett det er å bli fintet ut av noen vannkanner. Urimelig at Per blir disket når vi har regelen om tilleggstid når poster sløyfes. Det samme gjelder et par andre personer som mangler poster eller har vært på feil post. Forøvrig må vel regelen om sløyfing av poster være overmoden for å få fjernet for statuttene, selv om den kan berge løpere fra disk.

Jeg liker regelen om at man kan sløyfe en post eller to mot et stort tillegg i tid. De fleste, ikke alle, men de fleste er godt trent og klarer godt løpe gjennom 18 km i tunge myrer og lange bakker (med stor risiko for elendig vær). Men det finnes en liten gruppe som kanskje trenger det lille halmstrået det er. Ikke nødvendigvis for å gjøre løypa så mye kortere, men for å komme seg i mål. Hadde det vært tykk tåke og kanskje bare et par grader kaldere i går så vet jeg ikke hvor lenge det ville vært greit å lete etter post 8 ovenfor Bostoliskaret.

Men ikke bare det fysiske, men også det o-tekniske. Noen er kanskje litt dårligere å orientere, eller ganske ferske, og regelen er et lite halmstrå til dem også.

Ta høyde for de svakeste og for dårlig vær. Jeg tror vi trenger alle som ønsker å delta på Saltendilten. Blir det veldig mange færre som deltar kan det plutselig være at man finner ut at man ikke synes at innsatsen det tar å arrangere løpet ikke står til utbyttet.
Til Toppen
Frode
Aktiv

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Søn Sep 18, 2011 9:42 am    Tittel: Svar med Sitat

Resultatlista som ligger på NOOK er ikke fullstendig og jeg har derfor bedt om at den blir fjernet. Offisiell liste kommer seinere. Bare for å stoppe eventuelle videre innlegg om disking av navngitte personer så får man vente til offisiell resultatliste foreligger!

Det er sikkert mye å gjøre med oppdatering av statutter, tillegg i tid for sløyfing av poster osv. Den diskusjonen får andre ta.
Til Toppen
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Søn Sep 18, 2011 12:28 pm    Tittel: Svar med Sitat

Resultatene finner dere nå på hjemmesiden. Nederst i strekktidene finner dere rangering etter løype og jeg har i tilleg laget ei egen strekktid-fil hvor løperne er rangert etter løype og kjønn.

Ellers var det flotte og varierte løyper i ekte Saltendiltenstil med litt mindre o-teknisk utfordring, men desto mer fysisk krevende. Saltendilten skal være et løpe-løp. Gjerne for de som er brukbart trent, men dårligere o-teknisk. Dette er også et argument for å beholde tilleggsregelen i stedet for å diske, men vi må muligens se litt på den og justere den.
F.eks. kan det være kun bestemte poster det er lov å sløyfe (dermed er drikkpost-problemet løst) og istedet for fast tid kan tillegget være f.eks. dobbelt av dårligste strekktid til posten?

Jeg byttet løype like før start og prøvde meg på 18 km. Jeg angret ikke, men det ble definitivt litt langt. Jeg løp halveis i svime på traktorveiene ned mot siste drikkepost og greide ikke engang jogge over myra inn til posten. Etter en god stopp kom jeg meg gjennom de siste kilometrene, men det gikk sakte og jeg har tapt mye siste 3.delen av løypa. Til 15. post har jeg tapt over 10 min uten bom og samme veivalg (rett på).
Til neste år stiller jeg bedre trent og med Bixit-bar i baklomma! Very Happy
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Bjørnar
O-troll

InnleggSkrevet: Søn Sep 18, 2011 8:10 pm    Tittel: Svar med Sitat

Postkutting i Saltendilten synes jeg forsåvidt greit, men regelen bør etter min mening være utformet slik at det aldri kan lønne seg å kutte poster. Jeg mener å huske at dette har skjedd tidligere, tror det var i 2004, da Arild ved en feiltakelse hadde med seg for få poster da han skulle sette ut postene på Hopsfjellet. Dermed ble løypa endret, og med en post mindre oppi høyden var det mulig å kutte poster og spare tid totalt. Et litt spesielt tilfelle kanskje, men det viser at løypelegger må ta hensyn til postkutting når løypa legges, og det blir galt slik jeg ser det. Uavhengig av hvordan løypa ser ut, postkutting skal aldri lønne seg. Kanskje kunne det være en løsning at de som kutter poster alltid havner bak de som har tatt alle postene på resultatlista, og kun får 0,5 eller 0,75 fullført-poeng?
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Søn Sep 18, 2011 11:42 pm    Tittel: Svar med Sitat

Postblunderen fra 2004 er nokså korrekt omtalt. Det ble en post for lite på Hopsfjellet og Lars Petter Rekkedal tok en frekkis og sparte tid på det. Det finnes flere eksempler fra løp der løypelegger har brukt for få poster og løperne har spekulert i å kutte i håp om at det skal lønne seg. Og det har ikke vært på slutten av løpet etter at de har gått tom for karbohydrater.

Akkurat slike ting er fullt mulig å unngå og trenger ikke være noe argument mot sløyfing av poster. Om det finnes mange eksempler på at denne regelen er utnyttet som en slags siste mulighet for å i det hele tatt komme i mål vet jeg lite om, men jeg tror det er forholdsvis sjelden det skjer. i så fall er det en nokså unyttig mulighet. Ideen med å plassere droppere bak de som har vært på alle har jeg litt sansen for. De kan da fortsatt få løpet godkjent og trenger ikke tenke tanken på en gang at de kan komme seg oppover på resultatlista ved å sløyfe poster.

Vil forøvrig anbefale dem som er redd for å sprekke om å sette seg inn i de mulighetene som fins på ernæringssiden for å redusere faren for dette. Selv med tynt treningsgrunnlag er det fullt mulig å "klare seg" i flere timer.
Til Toppen
Per R
Forumavhengig

Ble Medlem: 08 Mai 2008

InnleggSkrevet: Man Sep 19, 2011 10:56 am    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Ros til løypelegger for typisk Saltendiltløype. Jeg sleit hele veien(kan det være lite trening eller at nattløpet fredag satt i beina?). I alle fall glemte jeg og stemple på vår 5.post(drikkepost). Årsaken er så enkel at jeg skulle være høflig og skru opp korken på vannflaska, samt servere Kathrin K vatn. Når det er gjort og jeg ser at det er vanskelig å bestemme seg for neste veivalg dukker Leif Magne opp. Da var det bare å stikke av gårde. Men når det er sagt så har jeg aldri glemt å stemple på postene før. I tillegg har jeg aldri brutt et eneste o-løp siden jeg startet med orientering i 1964. Men nå er også jeg i klubben som har begynt å glemme?? Pass på meg.

Hilsen en som også var med (vant)i tidenes første prøvesaltendilt(1970). Da løp vi fra Vatet gård til Maskinisten..
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Sep 19, 2011 1:52 pm    Tittel: Svar med Sitat

Per R skrev:
I alle fall glemte jeg og stemple på vår 5.post(drikkepost). Årsaken er ...

Hilsen en som også var med (vant) i tidenes første prøvesaltendilt(1970). Da løp vi fra Vatet gård til Maskinisten..

Uff ja, slikt kan skje den beste. Poenget er vel egentlig at man skal være på postene og registrere seg der elektronisk. Nå har vi jo også backuplapper om denne skulle svikte. Vi stoler på lappen fordi den er et bevis for oppmøte. Dersom den også svikter, som i dette tilfelle, så trenger vi øyenvitner. Om dette er godt nok aner jeg ingenting om, det sier kanskje regelverket noe om, men all den tid regel om sløyfing av poster finnes så vil du få godkjent løpet.

Ellers er det mulig å legge inn veivalgene sine på nook.no sine sider. Jeg har lagt inn mine trase, det samme har Lars.

Lørdag kveld var jeg overbevist om at knærne mine hadde tatt skade, det samme var jeg egentlig i går, men i dag lurer jeg på om jeg kanskje blir ok Smile ...selv om jeg halter stygt. Det er null sjanse for at jeg stiller på sprint i morgen.

Det er kanskje greit å ha trent litt før Saltendilten, får prøve det til neste år.
Til Toppen
Espen Skiri
Forumavhengig

Ble Medlem: 06 Okt 2009

InnleggSkrevet: Man Sep 19, 2011 2:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

Fin løype. Morsomt med fellesstart, men sprang alene hele løypa. Kom dessverre bare på 2., men e fornøyd likevel Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Marit J
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Man Sep 19, 2011 10:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

Gjorde jeg noe ulovlig da jeg sprang stien over jordet fra 13. -14 post (i langløypa mellom post 17. og 18.)

På mitt løpskart var noen jordet skravert, mens andre ikke. (skarveringene vises ikke i Routegadget)

Betyr det at de som ikke er skravert kan løpes på ? Eller gjelder allikevel regel om at de med prikker er forbudt.

Da jeg løp ennå i bra stor fart, var jeg ikke i tvil om at stien gikk sammenhengene over og at det var lov, men nå i kveld når jeg la inn veivalg i Routegadget ble jeg litt i tvil.

Ser at flere har gjort som meg, mens andre har løpt helt ned på veien.

Er det noen som har meninger ?
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Tir Sep 20, 2011 8:15 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg løp ned på veien pga denne biten jeg (eller løp og løp, jeg stavret meg avgårde. Langs veien altså). Tenkte det ville bli litt tungt å krype opp den bakken rundt jordet med mine stive bein.

Ikke skravert på mitt kart, men det behøver det vel ikke være? Jeg var veldig usikker siden det var en sti som gikk over jordet, men lot tvilen komme jordet til gode.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet