B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Saltensprint 21.9 på Bestemorenga

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arild
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Søn Sep 19, 2010 9:09 pm    Tittel: Saltensprint 21.9 på Bestemorenga Svar med Sitat

Tirsdagens o-løp er på kjente trakter, men med tilnærmet "nytt" terreng og kart. Bestemorenga er så forandret at nysynfaring var helt nødvendig.
De mange skiløypene var ei nøtt i forhold til både sprintnorm og ordinære kart. Utsnittet nedenfor kan studeres. Det nye kartet er tegnet som et sprint-kart. Målestokken blir 1:5000. Ekvidistansen blir som før, 5m. Lesbarheten bør bli bra. Håper antall deltakere på løpet også blir det...

http://kart.bodo-orientering.no/kart/Bestemorenga-utsnitt.pdf
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Marit J
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tir Sep 21, 2010 8:08 pm    Tittel: Gjenglemt utstyr Svar med Sitat

Følgende utstyr lå igjen ved Bestemorstua:

- joggesko Asics damemodell grå med rosa såler inni str 39 ( eier er funnet.

- polar klokke (pulsklokke)

- Norheim superundertrøye str M blå ( har nå funnet sin eier 22.9.2010)

Jeg har tatt alt med hjem til meg.

Savner du noe av dette kan du nå meg på tlf 95886291.

Sist endret av Marit J den Ons Sep 22, 2010 9:53 pm, endret 3 ganger
Til Toppen
anito
Forumavhengig

Ble Medlem: 28 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tir Sep 21, 2010 9:13 pm    Tittel: Svar med Sitat

Savner en post.............. Enn e trudde at e va lurere enn selveste Per Wink
Per R
Forumavhengig

Ble Medlem: 08 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Sep 22, 2010 8:23 am    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Hei Anita . Det var jo artig så lenge det varte. Trodde et øyeblikk at du hadde vært raskere enn meg til sisteposten( i gropa), men jeg skjønner jo nå at du droppet den posten og løp rett til målposten. Ja sånn er det når man blir påvirket av eldre menn med rim i håret. Very Happy Very Happy Gleder meg allerede til neste løp.

Skryt til Jan (post) for fin løype og flere veivalg i åpent lende. Jeg tror det lønte seg å ta enkelte omveier på tørt underlag.
Til Toppen
Lars Reitan
Forumavhengig

Ble Medlem: 09 Jun 2008

InnleggSkrevet: Ons Sep 22, 2010 10:20 am    Tittel: Svar med Sitat

Enig at det var ei meget god løype. Stas med nytt kart, terrenget er jo også delvis nytt.

Jeg løp "læfsat". Burde klart å løpe 3 min fortere.... hvis jeg for det første hadde varmet opp bedre. Fikk jo pulsen helt i halsen i motbakkene allerede oppover mot post 3 og fikk aldri rytmen i løpet. Burde valgt bedre veivalg til 1 (rett på), 5 og 6 (sti/vei rundt), 8 (burde jeg løpt rett på, tror jeg tapte jeg mye på å løpe myr rundt), og unngått bommen på 12 (fosset avgårde for mye mot venstre i et forsøk på å løpe fra Bjørn Are).

Kartet: Hvordan tar det seg ut med målestokk 4000 og ekv distanse 2m? (iht sprintnormen). Synes det skulle vært "mer" kurver på kartet. Tror forøvrig mange skulle vært disket for passering av blomsterbed til sisteposten.
Til Toppen
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Ons Sep 22, 2010 12:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har ikke pratet med Arild, men jeg tipper 1:5000 og 5 m har med tilgangen på kommunale kart å gjøre. De kommunale kartene som ligger på nettet over Bestemorenga har 5 m ekvidistanse, så 2,5 m vil kreve ny konstruksjon.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Anders K
Forumavhengig

Ble Medlem: 05 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Sep 22, 2010 3:12 pm    Tittel: Svar med Sitat

Fint å få et a jour kart her. God løype: det var ofte alternativer man måtte ta stilling til. Sprang rundt til høyre til post 1 - var usikker på hvor mye gress det ville være rett på. Lot meg bli dratt helt ned til lysløypa under post 4 istedenfor å lpe rett på kurs inn i posten - var for lite på forskudd. Fine valg på 6, 7 og 8, jeg gikk rett på 8, noe som lønte seg - langt rundt). Ut fra 9 var jeg også litt på etterskudd og rundet til høyre ned myrene første 100 meter istedenfor å gå rett på streken. Et tips til poster som nr 14: en gravd grop på en haug eller rygg er ofte en gammel militær skyttergrav. Når du nærmer deg, se hvor i terrenget du mener det ville vært lurt å legge den, med oversikt - men husk at gropa kan være flere tiår gammel og skogen mye større enn den gangen. Dette virket fint i går, gropa lå nøyaktig der jeg syntes den burde ligge Smile
Til Toppen
Marit J
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Sep 22, 2010 9:57 pm    Tittel: Svar med Sitat

Anders du tenker så mye når du løper! Jeg konsentrer meg om kartet og om å holde farta oppe. Mer klarer jeg ikke med på et sprintløp.

Artig løype, med mye veivalg.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Sep 22, 2010 10:28 pm    Tittel: Svar med Sitat

Bra ressonert Jakob. Det var 1m-kurver over deler av området men det er ikke nok til å ha 2m ekvidistanse. Det må nesten være lik ekvidistanse på hele kartet. Å konstruere manglende høydekurver ved synfaring vil være en svært tidkrevende prosess. Valget ble derfor enkelt denne gangen: 5m-ekvidistanse. I tillegg er det en god del hjelpekurver.
Den dagen det eventuelt blir konstruert 1m-kurver er det fort gjort å legge inn kurver med 2m ekvidistanse. Kartet har koordinater tilsvarende det disse kurvene vil få.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tor Sep 23, 2010 2:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Til allmen opplysning vedr kart (det ser ut som det er forumet de fleste er innom):
I henhold til vedtatt kartplan og budsjett er det satt igang oppdatering mv av kartverket vårt mellom aksene Maskinisten/Osan og Jensvolldalen/Messiosen fra Forsøksgården og til Svartnes. Oppdraget er gitt til Berg Geomatics. Regner med at dette er klart til våren 2011.
Innafor dette området skal det gis ut to nærmiljøkart (hvert inntil 3 kvkm etter o-kartnormen med ramme og det hele) kalt "Junkerfjellet" og "Bestemorenga sports- og fritidspark" i målestokk 1:10 000 med 5m ekv. For disse to kartene er det søkt om spillemidler fra pott for "lite kostnadskrevende idrettsanlegg med kostnadsramme 80 000 kr". Søknadene om spillemidler blir behandlet i høst. Dessuten er det søkt om at kommunen dekker vår egenkapital for Bestemorenga jfr omkalfatringen av terrenget kommunen har gjennomført der.
Om vi skal lage et eget kart etter sprintkartnormen over mer sentrale deler av Bestemorenga har ikke tidligere vært drøftet. Siden det nå synes å vokse fram en gryende kartinteresse i klubben (ut over den engere krets) så vil jeg legge opp til en rullering av sist vedtatte kartplan i løpet av høsten. Håper at det da kommer inn flere innspill fra medlemmene enn sist.
Vedtatt kartplan finner dere på hjemmesida under Kart
Til Toppen
Håvard B.
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tor Sep 23, 2010 3:32 pm    Tittel: Svar med Sitat

Arbeidet med aksen Svartnes - Maskinisten pågår for fullt ja. For tiden koser jeg meg med Mjåvasslia - Bodøs kanskje mest grapsete o-terreng. Grapsete er et ord de bruker i Rogaland for å beskrive ekkelt o-terreng med mye stikkebusker. Ellers så er Svartneset et flott offentlig friluftsområde som fortjener å være samlingsplass en gang - når den nye travbanen blir ferdig blir det ikke så langt å traske ut dit.
Til Toppen
Frode
Aktiv

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Fre Sep 24, 2010 7:25 pm    Tittel: Svar med Sitat

Graps (eller grabs) er et selvforklarende og godt uttrykk som kan brukes i mange sammenhenger - ikke bare om o-terreng!
Hilsen innfødt Siddis.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet