B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Saltendilten 2010

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arild
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Fre Feb 19, 2010 9:04 am    Tittel: Saltendilten 2010 Svar med Sitat

Jeg har laget et terminlisteforslag for løp i Salten i 2010. I dette inngår også KM. Dato for disse ble fastsatt på kretstinget. Det samme ble forøvrig Saltendilten 18.9, men i mitt forslag er Saltendilten foreslått innlagt i KM ultra lang 12.6.
Bakgrunnen for dette er:
- stadig synkende deltakelse med solid bunn-notering i fjor.
- erfaring fra 2 år tilbake med KM og Saltendilt i samme løp var bra
- vil bruke ressurser på løp som er "etterspurt"
Forslaget har fått blandet mottakelse. Kom gjerne med tilbakemeldinger på dette. Hvis interessen for egen Saltendilt på høsten er stor må vi se på dette en gang til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Ons Feb 24, 2010 9:17 am    Tittel: Svar med Sitat

Dette fortjener et svar...

Jeg vet ikke om vi overhodet kjørte noen evaluering av fjorårets Saltendilt?

Jeg har vært løypelegger for Saltendilten noen få ganger og jeg vet at det er mye arbeid, rett og slett pga de store distansene. Fjorårets Saltendilt var nok intent unntak.

Først vil jeg si at Saltendilten 2009 fungerte utrolig bra når det gjelder løypas kvalitet og også arrangementets kvalitet (teknisk så vel som sosialt). Litt flaks med været, selv om det kunne vært mye bedre kunne det også vært utrolig mye dårligere.

Så var det antall deltakere. Hvor mange var det egentlig? Litt over 30 mener jeg å huske. Vi kan ikke be så mange legge ned så mye arbeid for at så få skal få løpe Saltendilten. Derfor vil jeg påstå at fjorårets Saltendilt på tross av det flotte arrangementet og de glitrende løypende ikke var vellykket.

HUSK: Her kritiserer jeg verken de som arrangerte, B&OIs styre, eller Idrettsutvalget. Det er et felles ansvar, mitt, ditt, alle.

Skal man endre enn 40 år gammel tradisjon? Jeg grøsser nesten ved tanken, og når jeg gjør det tipper jeg at det er andre som i alle fall får det, så jeg skjønner at forslaget har fått blandet mottakelse.

Men jeg vet ikke helt om vi har noe valg?

Hvis årets Saltendilt fortsetter i trenden skissert av Arild er det mulig at vi ikke har noen Saltendilt 2011.

Det er mulig å forsøke dette i år, og bruke litt tid på å evaluere opplegget fra 2011 av.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Feb 24, 2010 3:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mange visninger på dette emnet men lite kommentarer. Det synes å herske en viss likegyldighet til Saltendiltens skjebne. Det er i alle fall ikke noe godt tegn.
Bare for å presisere: Jeg har ikke tenkt å legge ned Saltendilten i 2010, men foreslår å ha et felles arrangement med KM-ultralang fordi jeg er nokså sikker på at dette gir bedre deltakelse. Tradisjonen med at dette er ei slags sesongavslutning om høsten brytes dermed. Det samme gjør til en viss grad også løypenes lengder som blir et kompromiss mellom KM-reglene og Saltendiltens statutter. Forøvrig blir det meste mye likt det tradisjonelle.
Saltendilten i 2011 får vi vurdere etter endt sesong. Håper virkelig at det er liv laga også da, og gjerne om høsten.
Til Toppen
Heidi Mørkved
Mesterskapsløper og spurter

Ble Medlem: 25 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Feb 24, 2010 8:08 pm    Tittel: Svar med Sitat

Er enig med forslaget til Arild og håper ved å arrangere Saltendilten sammen med KM ultralang at det blir flere deltakere enn i fjor. Tre løpere (?) i dameklassen var jo ikke mye å skryte av...
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2010 11:17 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er av dem som grøsser ved tanken på nedlegging av Saltendilten. Jeg aksepterer forslaget til årets løsning med kopling til KM ultra selv om noen klasser slipper billig unna mhp løypelengde. Går ut fra at løypelengdene må legges opp mot KM-normen.
Saltendiltens statutter har gjennomgått mange justeringer i årenes løp og løpet har sakte, riktig eller galt, beveget seg bort fra det opprinnelige. Arrangementets rammer er blitt utvidet på en rekke områder samtidig som deltakelsen har gått ned. Jeg er enig med AK i at vi bruker høsten til en skikkelig evaluering med sikte på Saltendilten 2011.
Til Toppen
Håvard B.
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2010 11:49 am    Tittel: Svar med Sitat

Fjorårets Saltendilten var på mange vis super. Og for all del behold fellesstarten også i Ultra-lang KM! Det gjorde opplevelsen mye artigere og mer spennende underveis.

Saltendiltenkonseptet generelt må rendyrkes og forenkles. Folk i dag tiltrekkes i dag av to ting: Det korte raske og lette, og det ekstreme, lange. Det midt i mellom er ikke så attraktivt. Saltendilten har utviklet seg mot en midt i mellom ting. Saltendilten må tilbake til basics. To løyper: 18 km og 10 km. La startstedet være hemmelig, putt alle inn en obligatorisk start buss på et avtalt oppmøtested og kjør dem til start, ha fellesstart, skap en mytisk steming rundt Saltendilten: "Hvor vil den starte i år?" Er det riktig at man skal kunne komme til Saltendilten og forvente et tilpasset løypetilbud etter alle mulige variabler? Hva med å ikke gjøre det denne ene gangen i året. Ikke drukne løypelegger i å skulle også lage andre løypetilbud i tillegg. Og regelen med å kutte poster kan gjerne beholdes slik at mange kan tørre å melde seg på og ha sjans på merket, men må revideres: De som kutter poster må automatisk plasseres etter alle som fullfører hele løypa selv om at de ved postkutting får bedre tid. Det må lønne seg å fullføre hele løypa om man så må krabbe de siste kilometerene! Saltendilten er ingen selskapslek.
Til Toppen
Per R
Forumavhengig

Ble Medlem: 08 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2010 3:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Helt enig med Håvard. Jeg husker godt den første prøve -Saltendilten i 1970? Da var jeg knapt 20 år og løp som gal fra Vatnet gård og til målområdet i Maskinisten. Jeg husker ikke traseen, men jeg husker jeg vant dette lange løpet foran mange gode o-og skiløpere. Meningen med løpet var å få flest mulig turglade mennesker med. I tillegg til o-løpere stilte også skiløpere og turfolk opp. Postdetaljene var høvelig lette og lå i nærheten av kjente skiløyper.
Damene som senere ville være med(Gudrun Melå var den første tror jeg) måtte også løpe langløypa. Hun stilte med lommelykt for å gardere seg mot kveldsmørket. Ja slik var det i gamle dager og ingen klaget på lange løyper den gang....
Very Happy Men til slutt vil jeg støtte Arilds forslag i år om at vi kan legge årets Saltendilt inn i KMUltralang mens vi tenker.. Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2010 7:25 pm    Tittel: Svar med Sitat

To løyper? Tja,... 18 km for de under 65 år og 10 for de over 65, og halvt oppfylt merkekrav for de under 65 som velger 10 km.
Til Toppen
Håvard B.
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Mar 03, 2010 11:10 am    Tittel: Svar med Sitat

Eller gjerne 3 løyper 8 km 12km og 18km, for å gi litt mer fleksibilitet i klasseoppsett. Men et viktig poeng synes jeg er at ikke startstedet for langløypa alltid blir styrt av rekkevidden til de kortere løypene. Jeg synes det er mer spennende at langløypa starter ute i huttiheita med gjennomløping inn til byen og så kan de kortere løypene hekte seg på på vei inn til byen, iallefall om det kunne være slik annet hvert år. Med fellesstart er det ikke så mye ekstra arbeid med to starter. Jeg tror det var dette med fra Vatnlia eller der omkring og inn til byen som var noe av sjarmen med Saltendilten i gamle dager.
Til Toppen
Marit J
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Mar 03, 2010 5:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er vel knapt meningsberettiget med bare 1 Saltendilten start. Men jeg er enig med Håvard i at litt av sjarmen ved et slikt arrangement er å bli kjørt et sted og så løpe tilbake til byen/Bestemorenga. I mitt ene løp var starten på 12 km i Vatnlia og innkomst var på Skihytta.

Men i år som vi skal arrangere Ultralang KM kan det være greit å slå det sammen. Å arrangere to ultralangløp krever mye løypeleggerressurser.

Neste år er trolig Ultralang på Helgeland og da bør vi prøve å få mer deltakelse i Saltendilten enn i 2009.
Til Toppen
Mathias Kristiansen
Nybegynner på forumet

Ble Medlem: 04 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tir Mar 09, 2010 10:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

For den som ikke er trena er det en hel liten jobb å finne ut hvordan dette verktøyet skal brukes. Så til Saltendilten. Jeg savner nytenking.
Hva har man gjort i skisporten. Korte rundløyper på 50 kilometeren.
Bør vi ta etter. Saltendilt med start på Bestemorstua, og 4-5 rundløyper i langløypa. Bedre for løypelegger og løpsleder. Bedre for publikum, og kanskje bedre for interessen.
De lange tunge løp fra Vatnet gård i ensomhet i skogen er vel kanskje ikke helt up to date. Smile
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Ons Mar 10, 2010 2:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hva med litt variasjon omkring dette? Et år kan vi løp i rett strekning fra Vatnet til Molokroken, neste år kan vi springe 20 runder rundt skihytta. Litt opp til hva løypeleggeren føler han/hun ønsker og klarer.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

InnleggSkrevet: Man Mar 15, 2010 3:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kikker i gamle permer og fant ei pressemelding (6.okt 1970) i forbindelse med en Saltendilt (regnet som uoffisiell) i 1970. Det ble tilbudt ei løype på "ca 25 km (fra Vatnet gård til Maskinisten) langs den letteste trase og med 24 poster hvorav minst halvparten måtte tas for godkjent løp". Jeg siterer videre fra pressemeldingen:
"Løpet er lagt opp slik at det skulle passe ypperlig for
- skiløpere som nå driver langkjøring
- friidrettsfolk og fotballspillere som nå er i god form etter en lang sesong
- alle typer bedriftsidrettsfolk
- jegere, sportsfiskere og bærplukkere som nå er styrket etter milelange marsjer i skog og mark
- vanlige friske turgåere
- og ikke minst militære befal og menige nå foran høstens dyster, så som infanteriløpet o. lign.
Aktive o-løpere stiller altså i egen klasse."
Av ei håndskrevet resultatliste framgår det at løpet hadde 35 deltakere.

Den første offisielle Saltendilten ble arrangert i 1971 med ei løype "ca 2 mil" med 27 deltakere derav 3 kvinner. Det var klasser fra 19 år og oppover. Saltendiltens merke ble innført og tildelt de som fullførte innen maksimaltid (vinnertid totalt + et varierende %-tillegg avhengig av klasse).
Siden har løpet gjennom årene blitt "tilpasset" med ujamne mellomrom med utvidet løypetilbud, slakkere merkekrav og åpnet for stadig yngre deltakere til vi idag (2009) har 29 deltakere derav 9 i den lengste løypa.
Til Toppen
per.dalhaug
Nybegynner på forumet

Ble Medlem: 14 Aug 2008

InnleggSkrevet: Lør Mar 20, 2010 7:22 pm    Tittel: Saltendilten Svar med Sitat

Synes ideen om å legge Saltendilten til KM Ultra Lang høres greit ut. Som andre har vært inne på krever, særlig løypeleggingen, svært mye arbeid for alt for få deltakere. Kanskje er vi også blitt litt meir "pysete" med åran. Ei lang løype over Hopsfjellet eller Løpsfjellet i sørvestkuling eller snø frister nok ikke lenger. Nei, kjør SD inn i Ultra Lang med ei fornuftig tilnærming Da er muligheten også større til å få deltakere fra de sørlige breddegrader av fylket også.
Til Toppen
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Tor Mar 25, 2010 11:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Er enig med de som mener SD bør inn i Ultralang, men jeg er også enig i de som vil ha et skikkelig langt, tungt og hardt løp midt uti ingensteds, om man så skal måtte krabbe til mål som Håvard sier.
Her er et forslag til hvordan SD kan organiseres:

Ultralang går i Salten ca. annethvert år. Mitt forslag er at man slår sammen SD og UL disse årene og lager en litt "kort"ere løype etter KM-normen, men med desto vanskeligere orientering. 5-6 sløyfer rundt samlingsplass er en god idé. KM er et arrangement med ganske mange deltakere og da er publikumsvennligheten viktigere. En annen fordel med sløyfer er at lengsteløypa kan ha alle sløyfene, mens de andre løypene bare har noen sløyfer. Da trenger jo ikke alle klassene å starte med samme sløyfe, og man får bedre spredning i starten. Det er også enklere for løypelegger som i praksis kun trenger å legge én langløype. Er det forresten mulig å tøye reglene litt og tillate sekundering ved runding? Da kunne vi fått enda mer interessante løp!

De årene UL arrangeres på Helgeland foreslår jeg en skikkelig god og lang Saltendilt på gamlemåten. Fellesstart må for all del beholdes og "Hemmelig start" er en god idé, og så bærer det ut i villmarken og i mål etter 2-3 timer, 2 mil fra startpunktet, mens de kortere løypene hekter seg på underveis. Løypelengder 8, 12 og 18? Dette løpet bør være et skikkelig hardt og langt løp, men med lettere orientering. Post-kutt bør være mulig, men da havner du nederst på resultatlista slik Håvard foreslo. Saltendilten skal være et skikkelig krabbe-over-mål-løp! Wink
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet