B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

LUKE 17. Tirsdagstrening med løp og sosialt etterpå 15.12.

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lars Reitan
Forumavhengig

Ble Medlem: 09 Jun 2008

InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:37 pm    Tittel: LUKE 17. Tirsdagstrening med løp og sosialt etterpå 15.12. Svar med Sitat

Det blir treningsløp fra Rønvik skole tirsdag 15.12. kl 19.00. Løypelengde ca 3 km. Jeg legger i utgangspunktet opp til gateløp, men hvis føret ser ut til å bli brukbart vil løypa gå litt offroad.

Etter treninga blir det pizzakveld i Rønvikveien 8 (hos meg). Alle o-løpere er hjertelig velkomne!

På programmet står også GPS-demo v/Jakob
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lars Reitan
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tir Des 15, 2009 11:10 am    Tittel: Svar med Sitat

Løypa er satt med skjermer og ekt-enheter i snor. Det er ikke refleks på skjermene.

Løypa er 2,8km med en god del "ups and downs". Føret er stort sett bart og fint (asfalt), men det er noen glatte partier innimellom - så obs-obs.
Til Toppen
admin
Administrator på forumet

Ble Medlem: 03 Jan 2007

InnleggSkrevet: Ons Des 16, 2009 11:03 am    Tittel: Svar med Sitat

Pga nyhetens interesse legger jeg ut morgendagens luke ut allerede i dag. Referat fra Lars:

13 løpere deltok på høstens siste trening i bitende kulde på sprintkartet i
Rønvika. Påfølgende sosiale happening med pizza og sjokoladekake fungerte
også supert. Så var det tid for GPS-show-how. Flere løp med de nye PSene og vi fikk vist hvordan de kan brukes. Takk til Jakob og Petter! De viste mange spennende muligheter, men også at det kan være betydelig unøyaktighet i GPS-sporet. Her må det forskes videre! Vi setter vår lit til at læremestrene ikke gir seg med denne introduksjonsrunden for oss andre. Vi ser fram til en ny leksjon når utstyr og programvare er mer utprøvd.

Resultatliste:
Herrer
Petter Jakola 17.30 GPS track
Arild Hegreberg 19.59
Jakob Skogan 20.25 GPS track
Per Rekkedal 25.46
Torbjørn H. Olsen 26.42
Jan Prytz 27.51
Anders Kure 28.51

Damer
Heidi Mørkved 22.00 GPS track
Anita Eriksen 26.31 GPS track
Marit Johnsen 28.12
Mari E. Reitan 34.47 GPS track
Heidi Jensen brutt
Martha K. Skogan kort løype

Bilder kommer i neste posting.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
admin
Administrator på forumet

InnleggSkrevet: Ons Des 16, 2009 11:05 am    Tittel: Svar med Sitat

Bilder som kan lastes ned (ca 3 MB pr bilde). Klikk på lenkene:

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-julekalender/171209/DSC_0162.JPG

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-julekalender/171209/DSC_0163.JPG

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-julekalender/171209/DSC_0165.JPG

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-julekalender/171209/DSC_0167.JPG

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-julekalender/171209/DSC_0171.JPG

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-julekalender/171209/DSC_0175.JPG

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-julekalender/171209/DSC_0177.JPG
Til Toppen
admin
Administrator på forumet

InnleggSkrevet: Ons Des 16, 2009 11:10 am    Tittel: Svar med Sitat

Hva er pokalen for?
Til Toppen
Marit J
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Ons Des 16, 2009 11:52 am    Tittel: Svar med Sitat

Vandrepremien for seier i NNM stafett herrer i Sørreisa . Lars har hatt den en stund og videreleverte den til Arild .
Til Toppen
Lars Reitan
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Ons Des 16, 2009 12:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ad Pokalen:
Jeg la merke til at en av de prestasjonene Arild er mest fornøyd med i 2009-sesongen var det overraskende gullet i NNM stafett..... Og da ble jo jeg enda mer fornøyd, siden jeg fikk være med på laget.

Stafett er stafett heter det, og tre høvelige etapper er nødvendig for å vinne, men seieren i NNM skyldtes i hovedsak et fantomløp av Carl Henrik på siste etappe, kombinert med akkurat tilstrekkelig bomming av BUL Tromsø, Alta og storfavoritt Nordreisa.

Hva med neste år? Det blir trangt å komme med på laget. Petter skal inn, Jakob er også kandidat, og kanskje har vi flere.

Jeg skjønner jeg hadde tur i 2009 som fikk være med NNM-gull, men nå som jeg har fått smaken på å vinne, har jeg begynt med trening (foreløpig mest mental) til å kvalifisere meg for laget i veteranklassen.
Til Toppen
Heidi Mørkved
Mesterskapsløper og spurter

Ble Medlem: 25 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Des 16, 2009 3:59 pm    Tittel: Svar med Sitat

Flott løp og fin sosial sammenkomst! Ut fra bildene lurer jeg på hva Anita har spist den siste tiden... I alle fall har hun vokst veldig mye. Regner med hun nærmer seg 190 cm. Snart er det vel hun som blir "beskyldt" for å ta sjumilssteg...
Smile
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Per R
Forumavhengig

Ble Medlem: 08 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Des 16, 2009 4:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Lars . Det er bare å trene. Jeg var 42 år da jeg løp ankeretappen i NM på Senja sammen med Carl Henrik, Håvard og Arild på laget Vi ble nr. 26 og premiert. Sterk innsats . B&OI var blant de aller beste etter hans etapppe. Så det var bare for meg på 4.etappe å henge med så godt jeg kunne. Var helt utslitt og hadde veskemangel og "tømmermenn" da vi kjørte hjem til Bodø samme kveld. Bare spør sjåfør Arild.
Til Toppen
Geir Ove Sursleiv
Nybegynner på forumet

Ble Medlem: 16 Jun 2009

InnleggSkrevet: Lør Des 19, 2009 6:19 am    Tittel: Svar med Sitat

Grunnen til unoyaktighet i GPS-sporet paa Roenvikkartet er at sannsynligvis at kartet er laget i koordinatsystemet Bodo-lokal, dette blei byttet ut med Euref-systemet for et par aar siden.
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Søn Des 20, 2009 1:15 am    Tittel: Svar med Sitat

Geir Ove Sursleiv skrev:
Grunnen til unoyaktighet i GPS-sporet paa Roenvikkartet er at sannsynligvis at kartet er laget i koordinatsystemet Bodo-lokal, dette blei byttet ut med Euref-systemet for et par aar siden.

Skal ikke forsøke å være altfor teknisk her, men unøyaktighetene slik jeg husker dem, må i alle fall skyldes noe langt mer enn projeksjonsforskjeller som max bare gir avvik på noen få cm i 1:1. Har mer tro på litt tynn satelitt-dekning da løpet gikk av stabelen. Petter hadde iflg sin tracking en merkelig manøver i et vegkryss der han skal svinge 90 grader til venstre. Istedenfor løper han rett fram et lite stykke, svinger så til venstre ca 135 grader og skrår tilbake til den rette gata og fortsetter i denne. Han har opplagt ikke løpt slik.
Til Toppen
Geir Ove Sursleiv
Nybegynner på forumet

Ble Medlem: 16 Jun 2009

InnleggSkrevet: Man Des 21, 2009 8:45 am    Tittel: Svar med Sitat

Ja, Arild har rett i at GPS-dekningen og mottakerens kvalitet paa gitt tidspunkt har nok mer aa si enn projeksjonen. At Petter loeper fortere enn GPSen klarer aa reagere er absolutt et positivt tegn . Det er ogsaa generelt godt aa vite at bommer og rare veivalg som eksponeres i framtiden heldigvis kan bortforklares med daarlig GPS-dekning hehehe.
Til Toppen
Heidi Mørkved
Mesterskapsløper og spurter

Ble Medlem: 25 Mai 2008

InnleggSkrevet: Man Des 21, 2009 1:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det kan nok ikke bare være GPS-dekningen på dette tidspunktet som var dårlig. På langturen (der Arild og Lars med flere prøvde å "knekke" meg og Lene P. totalt...) hadde jeg på meg GPS`en og selv om jeg var sliten kan jeg umulig ha fulgt det "sporet" GPS`en viste... Måtte "dra og trekke" litt i sporet for å få det til å passe med der vi hadde løpt da jeg la det inn på kartet. Virker som om det er en eller annen unøyaktighet hele tiden her.
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Tir Des 22, 2009 6:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror nok det er en kombinasjon av flere faktorer som fører til disse unøyaktighetene.
I tilfeller som det som skjedde for Petter (GPSen sprang 50 meter rett frem i et kryss før den plutselig fant ut at Petter hadde svingt 90 grader for 50 meter siden) er det nok unøyaktighet i selve GPS-en eller satelittene, eller egentlig mangelen på dem, som har skylda.
Men det Heidi beskriver (GPSen bommer på stien/veien over et lengre stykke (det var vell det du mente, Heidi?)) er det sannsynligvis forskjellig koordinatsystemer eller kanskje rett og slett synfarer som har skylda fordi kart og GPS ikke stemmer overens.
Så oppsummeringa blir at systematisk avvik over lengre avstander (flere 100 meter) skyldes forskjeller mellom kart- og GPS-koordinater. Evt. dårlig synfaring. Små avvik som fort retter seg inn igjen skjer derimot pga. unøyaktighet i GPSen eller få satelitter. Smile
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet