B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Løypelengder

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arild
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2009 6:48 pm    Tittel: Løypelengder Svar med Sitat

Det er et oppslag på Troms o-krets sin hjemmeside om o-løp og løypelengder. Her vises det til tilsvarende erfaringer og sitater fra Sverige og NOF's slagord "Vilt, Vakkert og Rått". Slagordet kan man vel med god grunn si har fått seg en slagside. Ordet "rått" er i ferd med å måtte erstattes med "smått".

Jeg er langt på veg enig i mye av det som sies. O-sporten er ikke hva det engang var. I årets KM-ultralang var det altfor korte vinnertider. I KM-lang var løypene tøffe nok. All honnør til Tverlandet IL for det. Dette var unntaket i ei utvikling som har gått en vei. Saltendilten forsvarer fortsatt betegnelsen "rått", men deltakelsen i år var ikke mye å skryte av.

Jeg ønsker flere løp med litt lengre løyper i 2010. KM-lang og ultralang bør leve opp til betegnelsen. Videre bør i alle fall 2 av Saltenkarusell-løpene ha litt lengre løyper enn standard. 30% ekstra lengde burde de fleste klare. For å være snill, vil jeg foreslå at en ikke bruker de tyngste terrengene til disse løpene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Man Nov 23, 2009 12:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Tja. . . nå motsier du vell egentlig ditt eget standpunkt i Saltendilten-saken, Arild. For i følge det du sier, er de fleste i stand til, ett par ganger i året, å løpe lengre distanser enn de løper til vanlig. Hvis vi da trekker parallellen til Saltendilten, som du også nevner, betyr vell det at 13-14 åringene bør få lov til å løpe 8 km. Vi har jo egentlig kun 2-3 stk. i den alderen som er aktuelle for å løpe så langt. To av dem er Håvard og Heidi. Håvard løper NORMALT 6 km i Saltenkarusellen, Heidi løper 3, av og til 4, men hun er fult kapabel til å løpe 8 km, hvis hun vil.
Jeg skal ikke ta opp denne diskusjonen på nytt, men jeg synes jo det er greit at man holder seg til ett standpunkt i en sak. Jeg ser ingen grunn til at en 15-åring skal være i stand til å løpe 12 km, mens det blir bråk og spetakkel når en et år yngre 14-åring skal løpe 8.
For øvrig er jeg helt for lengre løyper, men da for alle løpere som ønsker det, uansett alder. Det kan jo være en sak å ta opp på årsmøtet?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
heidi
Aktiv

Ble Medlem: 07 Mai 2008

InnleggSkrevet: Man Nov 23, 2009 3:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg må løpe 8km neste år uansett Smile
Om vi/de klara å løpe 8km tvila jeg ikke på, men til neste år kommer det vel noen 13års jenta og de er jeg mer usikker på om dere burde sende ut på 8km. Eller trur du,Jakob, at foreksempel søstra di til neste år klarer å løpe 8km? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke hadde klart å løpe 8km da jeg var 13år og jeg trur ikke at mamma hadde latt meg starte heller:)

Sist endret av heidi den Man Nov 23, 2009 5:10 pm, endret 1 gang
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Man Nov 23, 2009 4:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jakob, når du skal kverulere så får du i alle fall ta deg tid til å lese det andre skriver. Jeg mener at løypelengdene i KM bør være lange nok ihht de reglene som er vedtatt. Videre sier jeg at det i Saltenkarusellen bør være noen løp med litt lengre løyper enn standarden. At den lengste da kan bli opptil 8km betyr ikke at 13-14-åringer MÅ løpe denne for å få løpet sitt godkjent. Det vil selvsagt heller ikke være forbud for løpere i denne aldersgruppa mot å løpe lengste løype, men dette vil naturlig regulere seg selv ved at man velger den løypa en føler seg hjemme i. Dette har aldri vært noe problem. I Saltendilten plasseres du i den løypa alderen tilsier og kan bli "forledet" til å være med på noe som er tøffere enn det du behersker. Dette er en vesentlig forskjell.
Ja til noen løp med litt lengre løyper, men uten å overdrive.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Nov 23, 2009 8:42 pm    Tittel: Svar med Sitat

Løypelengder er etterhvert blitt et aktuelt tema fordi utviklingen har ført oss bort fra kretsløp som Mo 2-dagers, Elgsleiven (IK Grand) og Bodømesterskapet osv med et klassetilpasset løypetilbud og til dagens midtuke næroløp på ettermiddags-/kveldstid med et begrenset løypetilbud (som idag vel styres av antall løyper som kan håndteres i Ocads demoversjon?). Når vi nu engang har havnet i en slik tilværelse så kan behovet for litt lengre løyper dekkes ved at 6km-løypa i Saltenkarusellen i noen løp økes til 8km. De som synes 8km blir for langt kan ta 4km-løypa i disse løpene.
Når det gjelder Saltendilten så ble 8km tatt i bruk i 2008 da KM ultralang ble lagt inn i dette løpet. Denne lengden ble gjentatt i 2009 ved en inkurie. Den autoriserte løypelengden for klassene i denne løypa er 6km. Det er på tide at statuttene for Saltendilten (om den skal fortsette) gjennomgås på nytt, det er stadig gjort endringer (ikkeautoriserte sådanne) underveis. Siden dette er et "merkeløp" bør det ikke være åpent for hvem som helst å foreta justeringer i opplegget.
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Tir Nov 24, 2009 9:44 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er vel en av de løperne som trekker antall løpte km ned i forhold til hvor langt jeg egentlig "burde" løpt. Derfor føler jeg vel at jeg er en av de som bør svare på dette innlegget.

Jeg er nok bare delvis i målgruppen, siden jeg ikke er det som vi vil definere som en konkurranseløper. Derfor er jeg ikke så ofte å se i KM-løypene, som er hakket mer seriøst enn tirsdagsløpene våre. Vi må jo ikke glemme at det er en idrett vi holder på med, og dermed må konkurransedelen opprettholdes. Den beste skal vinne, og løypelengdene bør gjenspeile dette. Et visst nivå bør forventes, for oss som kanskje ikke når helt opp til det som er forventet i forhold til alder så finnes det kortere alternativer.

Samtidig skal dette veies opp mot det at vi ønsker at mange skal delta. Hvis vi har 80 løpere med på et tirsdagsløp, men bare halvparten med på et kretsløp, så er det et varsko om at noe ikke er helt i fase.

Men hvis vi skal arrangere KM lang og KM ultralang så må de enten være lange eller ultralange, eller så bør vi heller la være å arrangere dem. Dvs heller arrangere noen andre løp.

Som en av trim-løperne har jeg ikke noe i mot at enkelte løyper er lengre enn andre. Jeg er en av de som velger å ikke trene så mye fordi jeg prioriterer andre ting, men jeg er i alle fall såpass i bevegelse at det gjør meg godt. Jeg klarer i grei stil å gjennomføre de vanlige løpene, men ville syntes det var altfor tungt å løpe (for) lange løyper hver gang. Jeg konkurrerer først og fremst mot meg selv, og synes overhodet ikke det er flaut å bli forbiløpt. Samtidig synes jeg det er kult at det litt rått, og er riktig stolt over de gangene jeg gjør det bra, eller gjennomfører ting som i utgangspunktet er litt for tøft for meg.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet