B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

PM Saltendilten
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lars Reitan
Forumavhengig

Ble Medlem: 09 Jun 2008

InnleggSkrevet: Fre Sep 18, 2009 10:02 am    Tittel: PM Saltendilten Svar med Sitat

PM for Saltendilten 19.9.2009 er lagt ut på www.nook.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arne Kristian
websjef

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Fre Sep 18, 2009 7:57 pm    Tittel: Svar med Sitat

Da har jeg akkurat kommet hjem fra ferie, vært borte i to uker.

Beklager dårlig oppdateringer på hjemmesiden.

"Fint" å lese PM, dette ser fryktelig tungt ut. Satser på å fullføre, men ikke med stil.

Det er meldt relativt varmt, 11 grader, men jeg regner med jeg benytter ull og en vindjakke slik "anbefalt".
Til Toppen
Heidi Mørkved
Mesterskapsløper og spurter

Ble Medlem: 25 Mai 2008

InnleggSkrevet: Lør Sep 19, 2009 9:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det burde kanskje også stått tåkelur på "utstyrslista"? Den enkle (?) orienteringen oppe på fjellet var ikke så enkel lenger når jeg omtrent ikke så noen ting (så jo heldigvis Jakob Smile)... Flotte og tunge løyper! Her var det i alle fall mulig å ta seg ut selv om jeg ikke er veldig god til å orientere...
Smile
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Søn Sep 20, 2009 10:54 am    Tittel: Svar med Sitat

Det kan godt hende jeg har løpt tyngre løyper, men da har jeg vært i bedre form. Derfor kan jeg trygt si at dette var det tyngste jeg noen sinne har vært med på. En gang på langstrekket mellom post 20 og 21 (tilbake til væskepost andre gang) gikk jeg ganske så tom, og fikk gnagsår. 3-400 meter før hytta fant jeg noen blåbær jeg kunne spise.

Jeg brukte vel nesten halvannen time fra matposten ned til mål, noe som vel gir km-tid på over 20 minutter - i nedoverbakke og lett orientering. Fra sistepost og til mål ca 10 minutter Smile

Jeg vil gjerne få lagt til at løypene var fantastiske, og at de hadde fortjent bedre vær (selv om været faktisk var ok). Sommerfuglen øverst på fjellet var veldig moro, og jeg holdt på å gjøre en kjempeblunder i tåka, men klarte med litt flaks raskt å finne ut hva jeg hadde gjort.

AT løypene var altfor hard for meg er vel kun min egen skyld. Selv om det gjør/gjorde vondt mener jeg at Saltendilten kanskje er det morsomste løypet vi har, og for meg er den i år en utrolig tilfredsstillelse å få gjennomført. Tidligere har jeg ikke vært i nærheten av å ha lyst til å bare kutte ut og komme meg til mål, i år var heldigvis raskeste veien til mål via postene stort sett.

Bare noen og tredve deltakere er selvsagt dumt, jeg vet ikke om noe kan være min skyld siden jeg var på ferie og ikke drev reklame på hjemmesiden? Saltendilten er tungt, men det finnes "korte" distanser og trimklasse som gjør at dette er for alle.
Til Toppen
regula
Forumavhengig

Ble Medlem: 20 Mai 2008

InnleggSkrevet: Søn Sep 20, 2009 12:48 pm    Tittel: Svar med Sitat

Må bar rette en stor takk til alle som tross alt ble med og tok utfordringa. Og selvføgelig en spesiell takk til alle som hjalp til under gjennomføringa, ikke minst til Lotte, Martha, Kaia, Espen, Nora, og Hedda som virkelig fikk fart på kakesalget!

Løpsleder Regula
Til Toppen
Torkel
Forumavhengig

Ble Medlem: 03 Mai 2008

InnleggSkrevet: Søn Sep 20, 2009 3:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Dette var fantastisk å være med på. En Saltendilt som inneholdt det meste, sol, noe yr og ikke minst tåke på det tidspkt de fleste av oss løp i første sommerfugl. Kompasset var en god venn på toppen. Denne gangen fikk jeg heller ikke krampe, kanskje jeg er i noe bedre form enn før? Skal prøve meg på Blodslitet sammen med Håvard i midten av oktober.

En stor takk til alle som gjorde dette til en fest dag, takk til Carl A. Boe og Per Dalhaug som smilende holdt ut på Ørnvassbu, og ikke minst det å få komme frem og få en varm dusj og god middag gjorde dagen optimal. Very Happy

Den største takken må gå til Lars for en fantastisk løype, med en post som nr 17/20 (m kode 140) med den utsikten, har vår familie fått et nytt turmål i Bodø marka. Laughing
Til Toppen
Heidi Mørkved

InnleggSkrevet: Søn Sep 20, 2009 5:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mye fortjent skryt her! Er enig med Arne Kristian at dette er det artigste løpet i året. Jeg og Anders S. snakket om en ting vi savnet (?)... En post der høyspenten kom inn på veien før Vatnlia slik at vi fikk en spurt de siste meterene etter å ha krøpet på alle fire opp lia under høyspenten... Kanskje bare "vi ungdommene" som er opptatt av det Smile
regula
Forumavhengig

Ble Medlem: 20 Mai 2008

InnleggSkrevet: Søn Sep 20, 2009 8:43 pm    Tittel: Svar med Sitat

Er det ikke noen som savner O-skoene sine? De står nå i bua og kanskje tørker de der også.
Til Toppen
Per R
Forumavhengig

Ble Medlem: 08 Mai 2008

InnleggSkrevet: Man Sep 21, 2009 9:33 am    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Gratulerer Lars. Årets løype vil nok bli husket i mange år fremover, først og fremst for at vinnertiden ble ganske høy.(over tre timer i langløypa). Jeg tror ikke det har skjedd før. Selv la jeg ei meget tung løype først på 80 tallet som i ettertid ble husket som meget tung og krevende. Den gikk fra Vatnet gård via Erlingbu, Skautua, Skardalen, platået nord for Keiservarden, over Keiservarden og ned til Stordalen. Mange mente da at det var tyngste Saltendilten gjennom tidene, men nå tror jeg du har overtatt ledelsen. Very Happy Forøvrig synes jeg at årets 12km var super bortsett fra stigningen mellom 1 og 2 post hvor jeg fikk en skikkelig strekk i lysken.(men jeg ga meg ikke) Very Happy Very Happy Morsomme sommerfugler og mye tåke på Hopsfjellet gjorde løpet til skikkelig orienteringsløp med løpere overalt og i forskjellige retninger. Hengig ble heller ikke noe problem. Takk til dere alle på matstsjonen og i målområdet. Gleder meg allerede til neste års Saltendilt. Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Sep 21, 2009 9:57 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg gruer meg litt til neste års Saltendilt, kjenner jeg, men det er på en god måte Smile
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Sep 21, 2009 10:19 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg viste på forhånd at formen ikke var den beste (blant annet hadde jeg vært på ferie tre uker uten de store fysiske anstrengelsene, for å si det mildt). Derfor fulgte jeg løypeleggers råd om å vurdere å ta med meg en mobiltelefon i og med at været var så usikkert.

Jeg merket allerede opp til post 2 at dette kom til å bli en tung dag, og jeg tok det ganske med ro (uten at det hjalp egentlig). Jeg måtte ta noen pauser av og til, og med rolig gangfart fisket jeg opp mobilen noen ganger og tok bilder. Under ser dere noen av dem

Løypelegger Lars Reitan før start. Jan Prytz står ved siden av og vil ha backup-lapp.

Spent stemning før start en drøy km opp fra bueskytterbanen. Været er i kraftig bedring, antydning til sol!

Liten pust i bakken opp fra post 4, skyene ligger faretruende over. Utsikt vestover. Her merket jeg at ting ikke var som de skulle Smile

På vei opp i tåka på Hopsfjellet, på strekket etter væskepost opp mot sommerfuglen.

Etter en lang dags ferd mot natt, et par timer senere på vei tilbake til væskeposten (gruve). Herfra og ned til mål var det stort sett rolig gangfart.

Rett etter post 22 i langløypa, snart skal vi ned mot Vatn-Vatnet.
Til Toppen
admin
Administrator på forumet

Ble Medlem: 03 Jan 2007

InnleggSkrevet: Man Sep 21, 2009 2:18 pm    Tittel: Svar med Sitat

Heidi Mørkved har valgt å skanne inn kartene sine og sendt dem til websjefen, hun mener at noen kanskje kunne tenkt seg å se løypene.

Det er fire kart (litt varierende kvalitet, løypelegger Lars har helt sikkert originale filer som vi kunne lagt ut, gidder du sende?). Dette er for den mellomste løypa, 12 km.

Kart 3 er benyttet for å vise hvor man skal løpe for å komme fra kart til kart, og er fra 1968. Jeg tror at kart 1, 3 og 4 er felles for alle løypene, og at variasjonen kun er i kart 2.

Trykk på lenkene så vil bildene hentes.

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-saltendilten/Saltendilten1.jpg

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-saltendilten/Saltendilten2.jpg

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-saltendilten/Saltendilten3.jpg

http://bodo-orientering.no/Bilder/2009-saltendilten/Saltendilten4.jpg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Lars Reitan
Forumavhengig

Ble Medlem: 09 Jun 2008

InnleggSkrevet: Man Sep 21, 2009 4:54 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk for all rosen. Skamrosen. For det var jo ikke sååå bra løyper. Men en tøff tur ble det for alle. Kuperingen på Hopsfjellet er brutal, og tåka gjorde det som kunne vært enkelt orienteringsmessig på snaufjellet til en langt større utfordring.

Når jeg jobbet med løypene på forhånd vurderte jeg mulig vinnertid. Jeg tenkte jeg at Petter kanskje kunne være i mål på 12'ern allerede etter 1.40. Han brukte 2 timer og gjennomførte et meget sterkt løp, faktisk med bedre km-tid enn Carl Henrik. Carl H løp meget sterkt til runding inne ved Erlingsbu, men så fikk også han kjenne at Saltendilten krever sin mann og vel så det. Jeg trodde muligens Carl Henrik kunne klare 18km på drøyt 2.30, men han måtte ha godt over 3 timer.

Det var fint at Arne Kristian minnet oss om Saltendiltens spesialregel mht sløyfing av inntil to poster. Og "straffa" som vi måtte ta en beslutning på i full fart - på 20 min pr post, var vel egentlig ganske fair, eller?
Til Toppen
Heidi Mørkved

InnleggSkrevet: Man Sep 21, 2009 5:05 pm    Tittel: Svar med Sitat

Her er det bare stipulerte tider og slutt-tider for de beste herre-løperne som er nevnt... Kanskje damene må satse på 18 km. til neste år for å bli nevnt? Hva tror dere damer? Vi kommer jo i mål der også!
Smile
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Sep 21, 2009 6:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Heidi Mørkved skrev:
Her er det bare stipulerte tider og slutt-tider for de beste herre-løperne som er nevnt... Kanskje damene må satse på 18 km. til neste år for å bli nevnt? Hva tror dere damer? Vi kommer jo i mål der også!
Smile

Det er vel bare å henvise til folk som kan dette med idrett og kjønn bedre enn meg:

http://msn.tv2sporten.no/boksing/ole-klemetsen-hold-dere-paa-kjoekkenet-jenter-2899119.html

Regner med at dette kan brukes til argumentasjon i de fleste idretter?

Det er vel ikke tvil om at de fleste damene som løp sist lørdag hadde tålt langløypa bedre enn meg Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet