B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Saltensprinten 18.aug på Løpsmarka Skole

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
admin
Administrator på forumet

Ble Medlem: 03 Jan 2007

InnleggSkrevet: Ons Aug 19, 2009 9:44 am    Tittel: Saltensprinten 18.aug på Løpsmarka Skole Svar med Sitat

Flotte løyper på nytt kart, spennende for de fleste. Resultatene ligger nå ute.

Dette var nok også litt vel spennende for lokalbefolkningen. Noen smågutter på sykkel fant anledningen god nok til å gjøre noe på kanten.

Såvidt jeg vet gikk dette ut over to poster, begge var i nybegynnerløypa, mens den ene var i hovedløypa. Dette gjelder post 7 i hovedløypa. Posten var i utgangspunktet plassert åpent ute på en gressflekk, men flere fant den (ikke) inne i skogholtet, hvor guttene hadde slengt den.

Alle får godkjent løypa selv om de ikke har stemplet på denne.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Arne Kristian
websjef

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Ons Aug 19, 2009 9:54 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg benytter anledningen til et lite skrytebilde (nest siste post i nybegynnerløypa i går, aller gøyest var det å legge "dingsen" nedpå):

Dette var Sigrun sitt første orienteringsløp. Hun har vært med på noen turer på turorientering, og med dette løpet (20 poeng) har hun akkurat fått 100 poeng, nok til bronsje, og har ennå ikke fylt 3 år. Jeg synes hun er flink jeg, selv om hun foretrekker pappas skuldre når stien blir for liten og skogen for tett.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Per R
Forumavhengig

Ble Medlem: 08 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Aug 19, 2009 1:04 pm    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Godt at noen rekrutterer. Får skryte litt selv også. Vårt barnebarn(7mnd) er med og tar turorienteringen på Rønvikfjellet i dag sammen med mamma Unni. Tidlig krøkes osv. Lars (kretsleder) sa til meg på NNM at vi neste år bør satse mer på rekruttering da vi slapp å arrangere NNM. Den går forøvrig Bjerkvik. Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Søn Aug 23, 2009 8:09 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser med forundring at det er kommet ei resultatliste på nett der det manglende stempling på en av postene, er blitt godkjent. Såvidt jeg har skjønt skyldes dette at noen (unger ?) har vært å flyttet en post som dermed ble vanskelig å finne. Postflyttingene gir opplagt et slumpmoment som vi godt kunne vært foruten. Når dette likevel skjer blir ikke slumpmomentet mindre når løpere som ikke finner (eller orker å lete etter) denne posten, får godkjent løpet.
Jeg er imot at vi skal ha resultatlister på nettet uten at de blir justert ved at de berørte strekkene tas vekk. Slik det er nå får våre arrangement et urettferdig preg av å være lurvete. Det er vi ikke tjent med.

Jeg blir sikkert beskyldt for å blåse liv i en gammel diskusjon igjen om annulering av enkeltstrekk, regler osv. Det får våge seg. Behovet for kjøreregler som sikrer skikkelige resultatlister når uregelmessigheter oppstår er åpenbart til stede. Å annulere hele greia og droppe strekktider på nettet synes jeg er ei dårlig løsning. Mange er opptatt av strekktider selv om poster mangler.

Heldigvis løp jeg ikke løpet selv slik at noen kan beskylde meg for å fremme egen sak.
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Aug 24, 2009 12:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei Arild

Det var jeg som skrev den "admin"-meldingen øverst.

Sammen med resultatene fikk jeg en tekst som forklarte hvorfor løperne var godkjente, og av hvem (jury). Jeg skulle nok ha gjengitt hele teksten, og i tillegg har jeg slettet mailen.

Kanskje noen andre kan fortelle hva som har skjedd. Beklager dårlig gjengivelse av "dømmingen".

Jeg var ute i nybegynnerløypa ganske tidlig og da sto posten tydelig og godt synlig, men jeg så kidsa som surra rundt i området på tohjulingene sine, og det ante meg nesten hva som var på gang. Etter det jeg har hørt har noen funnet posten slik den skulle være, andre fant den inni krattet raskt mens andre letet ganske lenge, og noen fant den ikke i det hele tatt (noen ga opp raskt mens andre letet litt lengre).

Det aller enkleste og det som krever minst energi er bare å godkjenne det som det er, men det mest rettferdige er vel å fjerne begge de to strekkene.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Aug 24, 2009 4:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er sikkert uenig med Arild om og evt hvordan vi skal utnytte de muligheter EKT gir til å lage "rettferdige" resultatlister for å reparere for løypefeil. Jeg er svært enig med han i at våre arrangementer ikke må få et lurvete preg selv om disse stort sett dreier seg om uviktige (?) midtukeløp. Det skylder vi o-idretten.
Denne gang ble en ikke "bearbeidet" resultatliste i tillegg lagt ut i avisa. Det får holde med hjemmesida så folk får dekket sitt behov for å studere strekktider. Inngår løpet i en ranking (som heller ikke er så viktig?) så må resultatlista "bearbeides" på en eller annen måte.
Har vi behov for en kvalitetsdiskusjon?
Jeg (med 51 sesonger og uten ungdoms/juniortid på baken) deltok heller ikke i løpet:
- sprint og print æ'kke fint, men tåles sånn dann og vann av en gammel mann.
Til Toppen
Anders K
Forumavhengig

Ble Medlem: 05 Mai 2008

InnleggSkrevet: Man Aug 24, 2009 5:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

Flott sprintløype i et terreng der jeg ikke trodde slikt var mulig! Takk til arrangørene!
Når det gjelder posten som "var på vandring" viser det at postvakter kan være nødvendig i bebyggelsen hvis det er viktige løp om å gjøre. Denne gangen så det ut til å ha fått (varierende) innvirkning på cirka 9 av løperne.
Når det gjelder debatten som Arild forsøker å trekke i gang i år også, gjengir jeg nedenfor hva IOF (det internasjonale orienteringsforbundet) sin regelkomite kom fram til i dette spørsmålet, januar 2008:

IOF Rules Commission Meeting Helsinki Finland 19 January 2008
Present: David Rosen (Chair, GBR), Unni Strand Karlson, (NOR), Vincent Frey (FRA), Dusan Vystavel (CZE), Oivind Holt (NOR)
Apology: Barry McCrae (AUS)

1. Removing splits when a control is missing/misplaced. In the case of a problem with a single control, the organiser is often keen to avoid voiding the course. The availability of split times means that it is technically feasible to remove the legs either side of the affected control. The issue was debated by the Rules, Foot-O and MTB-O Commissions. With the support of all three Commissions, the following rule is put forward for approval by the IOF Council:
The results must be based on competitors’ times for the whole course; it is not permitted to publish results based on only part of the course.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Aug 24, 2009 8:06 pm    Tittel: Svar med Sitat

Regelkommiteen har talt og som forventet fra min side. Så spørs det om det fins/åpnes "hull" som muliggjør litt juksing i forbindelse med næro-løp. Utnytter vi slike hull så kan det bidra til sløvhet i løypelegginga og det er ikke o-idretten tjent med i lengden.
Hva hvis løype må annulleres i Saltendilten pga løypefeil. Skal fullført løp da ikke kvalifisere til merke? Meget alvorlig sak!
Til Toppen
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Man Aug 24, 2009 10:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tviler på om IOF har tenkt spesielt på den type løp som vi snakker om her selv om regelen er generell. IOFs regler tillater heller ikke at det gis amnesti for manglende stempling, uansett hva grunnen måtte være, så feil blir jo det også. Jeg mener det er MER feil enn "fiksing" av resultatlista. Tror heller ikke en ny praksis gir sløvere løypeleggere. Det var i alle fall ikke årsaken denne gangen. Jeg har faktisk mest forståelse for Arne Kristian sitt argument for å ikke gjøre noe mer ut av det hvis det er slik at det gir mye ekstra jobb.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet