B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

SPRINTLØP nr 2: 28.april 09. Støver skole
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
admin
Administrator på forumet

Ble Medlem: 03 Jan 2007

InnleggSkrevet: Ons Apr 22, 2009 12:14 pm    Tittel: SPRINTLØP nr 2: 28.april 09. Støver skole Svar med Sitat

Årets andre sprintløp arrangeres ved Støver skole tirsdag 28.april.

NOTER TIDEN; 19:00

Start og mål er på selve skolen. Kjør forsiktig når du kommer, det kan være løpere i veien.

Det er ikke helt enkelt å legge løyper på dette kartet, men det blir litt blanding av lettløpt/åpen skog, park og veier.

Vel møtt!

Løypelegger er Arne Kristian Nordhei
Løpsleder er Odd Ivar Søvik
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Arne Kristian
websjef

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Apr 27, 2009 9:30 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tipper det kommer til å gå fort i morgen.

A-løypa er 1.9 km, omtrent samme antall poster som sist tirsdag. Blanding mellom vei, skog og park, og relativt lett orientering.

Jeg tror de fleste som sprang forrige tirsdag vil løpe raskere i denne løypa.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arild
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Man Apr 27, 2009 9:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg oppfordrer løypelegger til å antyde hvilket skovalg han tror er best. Er det mye løping på asfalt er ofte joggesko å foretrekke. Utenfor veger er o-sko som oftest best, og spesielt hvis underlaget er tuete eller vått.
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 11:25 am    Tittel: Svar med Sitat

Vanskelig å si.

Det er løping på asfalt, mye større andel enn det vil være i et vanlig o-løp. Ute i "marka" (det er ikke rare marka å snakke om) er det jo litt vått og sleipt, men mye tørrere enn for bare et par dager siden.

Det er litt løping inne i skoleområdet også, og her er det nok størst fordel å ha o-sko siden gresset er litt våt og glatt.

Jeg ville brukt o-sko, men jeg tror det er ganske hipp som happ.
Til Toppen
Anders K
Forumavhengig

Ble Medlem: 05 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 7:53 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det var best med sko i dag. Siden vi ikke fikk avklart det på forhånd, kan vi jo løse spørsmålet etterpå. Etterpåklokskap er jo en høyverdig bedrevitenskap. Jeg løp med joggesko (siden vi arrangerte FMK - Fart med kart - for nybegynnere først). Det gikk faktisk ganske greit med joggesko. Litt sleipt noen steder, men farten min var jo ikke så enorm at jeg mistet balansen uansett. Kjekt og "sommerdekkaktig" på asfalten.
Til Toppen
Per R
Forumavhengig

Ble Medlem: 08 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 8:35 am    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Nok ei fin løype. Fint at Anders er blitt miljøvennlig og løp med sko uten pigger. Jeg må bare innrømme at jeg brukte pigger og hadde fordel av det i skråningene ned mot Gammelveien. Ellers må jeg bare få skryte av ei fin løype og at de aller fleste ikke løp gjennom hager(som er forbudt). Jeg ser også at de yngre er utrolig raske når de ser posten i det fjerne. I går ble jeg hengende etter på enkelte strekk men fornøyd totalt sett. Hyggelig med mange nye fjes også Very Happy Ta gjerne med nye venner til neste løp. Kanskje vi får nye klubbmedlemmer også??
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 9:33 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes ikke det var så enkelt å lage løyper på Støverkartet. Husene kommer jo ganske mye i veien.

Jeg delte løypa opp i tre. Første del var "postplukk" og høy hastighet i skoleoparken. Så kom det et veivalgstrekk mellom post 4 og 5. Her lønte det seg klart å løpe på nedsiden. Deretter var det postplukk og mange poster i skogholtet på vestsiden av kartet. Det er svært enkel orientering, men når det er sprint og farta er stor er det mange som gjør feil. Mange glemte også poster.

Til mål var det nok et veivalgstrekk, og her tror jeg det lønte seg å løpe på oversiden.

Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 9:36 am    Tittel: Svar med Sitat

At noen (tror det bare var en) løp gjennom hager skyldes nok rein utvitenhet og ikke forsøk på juks. Dette er en helt ny løper, og jeg sa i fra via kompisen. Jeg valgte å gjøre det på den måten i stedet for å diske, da er det større sjanse for å få folk med ved en senere anledning. Og det trenger vi.

Hadde jeg visst at det skulle komme så mange nye skulle jeg skravert boligfeltet også, trodde det skulle være unødvendig.

Postplukk i skogholtet:
Til Toppen
Heidi Mørkved
Mesterskapsløper og spurter

Ble Medlem: 25 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 10:03 am    Tittel: Svar med Sitat

Artig løp og jeg lærer stadig noe nytt! Nå vet jeg at en runding (eller noe som ligner) med streker innover mot midten betyr at det er ei grop og ikke en topp/kolle... Jeg tapte en del til post 8 på å lete etter posten litt for høyt opp og ikke nede der gropa var. Akkurat da var det ikke noen fordel å ha lange bein heller...
Smile
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Aviâja
Forumavhengig

Ble Medlem: 07 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 1:28 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er stadig nytt å lære, ja. I går lærte jeg at selv om man sykler/ går gjennom et område hver dag hele året, så er det ikke sikkert at man kjenner seg igjen! På post 9 mistet jeg fullstendig retningssansen og glemte at man har kompass for å kompensere for slikt. Etter å ha peilet seg tilbake etter mye surring, glemte jeg post 12...og sånn går nå dagan!
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 1:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror forøvrig kartet trenger litt oppgradering før neste gang det brukes. Da bør man også vurdere å fjerne den østlige delen som ikke kan brukes til noe og kanskje heller utvide ørlite mot vest.

Forvirringen rundt post 9 kan skyldes at veien som egentlig skulle gått helt i utkanten av kartet ikke er med.
Til Toppen
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 7:46 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes du hadde lagt ei variert og fin løype og utnyttet terrenget du hadde fått tildelt godt. Sprintløyper inne i bebyggelsen vil fra skrivebordet se enkle ut og postene vil ha karakter av nybegynnerposter med ledelinjer helt inn, spisse vinkler og alt det derre. Det som gjør det krevende allikevel er stresset dvs å finne rette veivalg i stor fart (alt er relativt), retningsendringer og et kart som stadig må brettes på nytt. Når du så får anledning til en miks mellom bebygd og naturterreng som krever ulik teknikk (kompassbruk jfr Aviaja) så blir sprintdistansen fine greier.
Venstreveivalget til femteposten må opplagt være det beste, og det var planen jeg la på vei til tredjeposten. Enda bedre ble jo det veivalget når jeg valgte å ta nybegynnernes femtepost i stedet for vår fjerdepost. Men så fikk jeg det for meg at jeg ville unna folk og så tok jeg høyreveivalget allikevel. Sprint i urbane strøk er ikke noe for gamle folk, da var det bedre i gamle dager med 14 km hver helg (den klassiske distansen).
Til Toppen
Anders K
Forumavhengig

Ble Medlem: 05 Mai 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 11:03 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har prøvd å måle lengden på veivalgene til post 5. Med forbehold om usikker måling, fant jeg at venstreveivalget var 35 meter kortere. Og ikke minst slapp en jo høyreveivalgets korte parti med grønt og stein inn i posten. Med min løpsfart tar 35 meter 10-15 sekunder, så her var vel venstreveivalget 25 sekunder raskere. Stemmer det, dere som løp høyre?

Til sisteposten ser også venstreveivalget ut til å være 35 meter kortere. Og siden dette veivalget også slipper 10-15 meters stigning som høyrevalget har, var det kanskje 25 sekunder å tape for dem som løp høyrevalget nede. Stemmer?

Vanligvis gjelder det jo i sprint å bestemme seg for veivalg lynkjapt, siden det sjelden skiller så mye i tid mellom dem. Men denne gangen var det jammen mer å tape enn man skulle tro.
Til Toppen
Per R
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tor Apr 30, 2009 8:31 am    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Det stemmer. Jeg tok høyrevalget og løp den andre gata i boligfeltet ned mot fabrikken. Deretter litt ulendt ned til posten. Tapte nok ca 20-25 sekunder på det i forhold til venstreveivalg. Jeg skulle nok valgt venstre denne gangen også... God helg!!!
Til Toppen
Per R
Forumavhengig

InnleggSkrevet: Tor Apr 30, 2009 8:31 am    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Det stemmer. Jeg tok høyrevalget og løp den andre gata i boligfeltet ned mot fabrikken. Deretter litt ulendt ned til posten. Tapte nok ca 20-25 sekunder på det i forhold til venstreveivalg. Jeg skulle nok valgt venstre denne gangen også... God helg!!!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> O-løp Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet