B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Orienteringssko (bruker-erfaringer)

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Kjøp og salg
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Arne Kristian
websjef

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tor Mai 07, 2009 10:24 am    Tittel: Orienteringssko (bruker-erfaringer) Svar med Sitat

Dette er ikke ment som reklame for Ortocare som selger o-sko i Bodø, men jeg ønsker å dele mine erfaringer ved bruk av o-sko. Jeg håper kanskje at andre vil dele sine erfaringer? En av de store fordelene med å ha en butikk med o-sko inne er at man faktisk får prøvd dem før man kjøper, så jeg mener at vi har alt å tjene med at Ortocare faktisk selger o-sko, så litt reklame er det kanskje likevel Confused

Brosjyre fra Ortocare finner dere her, med deres o-sko sortement:
http://bodo-orientering.no/medlemsinfo/O-sko%202009.pdf

For noen år siden kjøpte jeg skoene som heter Jalas Black FLX, og jeg har egentlig vært strålende fornøyd med dem. Jeg synes de sitter godt på foten, og jeg synes de er stabile. Jeg har aldri vært plaget med overtråkk, men jeg ser at det også leveres tilsvarende o-sko med støtte oppover leggen.

Litt av problemet mitt er at jeg for noen år siden fikk senebetennelse under begge føttene (gikk en hel dag i noen sko som ikke passet meg), og det tok lang tid før jeg ble kvitt plagen (en hel vinter gikk før jeg ikke merket noe). Selv nå ca 3 år etter merker jeg ennå at det ved (etter) belastning ikke er helt slik det skal være. Blant annet etter et og annet o-løp. I fritiden går jeg oftest i joggesko. Det skal også nevnes at jeg er litt plattfot, og at jeg har korte men brede fotblad, så det er slettes ikke alle sko som passer min fot.

Derfor har jeg fått meg et nytt par o-sko som jeg håper vil passe enda bedre for føttene mine, Icebug Spirit OLX, de brune skoene som er viet mest plass i brosjyren fra Ortocare. Skoen er mye mykere og ikke så stiv, og den er mye lettere enn andre o-sko jeg har hatt på foten. Da jeg prøvde den første gang var det som å ta på seg en sokk, de satt fantastisk på foten. Å gå med dem er litt rart for det føles som om du går med sokker med pigger under. De er veldig følsomme, og jeg føler underlaget og ujevnheter mye bedre.

I skogen føles de fantastisk, spesielt på mykt underlag. Jeg føler meg som en indianer som løper grasiøst gjennom skogen på jakt etter byttet, selv om jeg sikkert ser ut som ei sliten gammel ku. Men det er følelsen som teller, ikke sant, og jeg slipper jo å se på meg selv. På sprintløpet på Mørkvedmarka skole hvor det var mye hardt underlag (asfalt, grus, sti) føltes det ikke like bra. Etterpå føltes fotbladene litt ømme, men det var borte dagen etter.

Hvis jeg forstår informasjonen fra produsenten riktig skal de ikke brukes for lenge om gangen, max ca 1.5 time, fordi foten da blir sliten. Man trenger sikkert litt tilvenning til skoen.

Jeg mener det er for tidlig å konkludere om disse skoene er de rette for mine følsomme og tandre føtter, men jeg gleder meg til neste gang.

Dessverre må jeg på dugnad i barnehagen neste tirsdag når første løp i Saltenkarusellen arrangeres i Saltstrumen. Derfor kan noen hvis de er interesserte i å prøve skoen få låne dem, det er ikke noe problem. Si fra her eller skriv en mail (aknordhei@online.no). De er ganske små, størrelse 41, så de er nok for små for de fleste herrene og litt for store for de fleste damene, men har du samme skonummer er dette et tilbud du bør ta seriøst Exclamation

Mvh Arne Kristian Very Happy Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lars Reitan
Forumavhengig

Ble Medlem: 09 Jun 2008

InnleggSkrevet: Man Mai 11, 2009 9:52 pm    Tittel: Er det noen som husker SM-skoen? Svar med Sitat

Skal studere dine nye sko og løpesett Arne K! Kan være smart å låne dem ut til noen som likner mer på Pochahontas, evt Månestråle....

SM-skoen - det var o-sko som var lette og tålte mye! Dempingen var riktignok elendig, så jeg savner dem ikke så veldig. Dagens o-sko er langtfra like holdbare. Jeg hadde et par slike blå sm-sko i mange år, eller var det swede de het?

De senere år har jeg vært storforbruker av o-sko. De revner og går opp i liminga. Jalas har jeg spesielt dårlig erfaring med. Synes de er læfsat, og blir det mye skrå-li til den ene sida, så trør jeg dem skjeiv.

Holder en knapp på VJ!
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Tir Mai 12, 2009 6:54 am    Tittel: Svar med Sitat

Det var noen som kom med tips om skomaker her i Bodø.

Mine Jalas-sko holder godt, men jeg er jo litt forsiktig i skråli Smile
Til Toppen
Arne Kristian
websjef

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 1:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Test av orienteringssko:

http://www.testzone.se/orienteringsskor-2009-k57/

Tips hentet fra opn.no:
http://www.opn.no/stor-skotest-fra-testzone.4590594-122786.html
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Kjøp og salg Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet