B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden B&OIs diskusjonsforum
o-gruppas uformelle samlingsplass

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

O-idrettens framtid i Salten

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Edvin Berg
Nybegynner på forumet

Ble Medlem: 05 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tor Mar 22, 2012 9:01 pm    Tittel: O-idrettens framtid i Salten Svar med Sitat

I forbindelse med NOFs ting nylig fokuserte man på det faktum at medlemstallet har blitt halvert fra slutten av 1980-tallet og fram til i dag. Man må og vil gjøre noe med dette, - noe som nok også ligger litt i bakhodet hos oss som klubb. Hvordan skaffe flere medlemmer/o-løpere i B&OI-Orientering.
Hva er situasjonen i Salten i dag? Vi har i mange år registrert med en viss forundring at det ikke har blitt etablet noen o-aktiviteter (bortsett fra turorientering) på Fauske, - et sted med sterke tradisjoner i andre idretter. Vi har ventet på at den eller de rette ildsjelene skulle dukke opp der inne og få fart på sakene. Stikker vi fingeren i jorda, må vi nok erkjenne at det kan gå både vinter og vår før noe slikt skjer.
Hva med Bodø, - bør vi føle noe ansvar for o-idrettens framtid i indre Salten? Jeg tror vi faktisk bør gjøre det. Ikke bare for o-idrettens generelle vekst framover, men også i egen interesse. Jeg ser for meg at vi om noen år kan ha en rekke livskraftige (nødvendigvis ikke så store) klubber langs aksen Bodø via Tverlandet, Valnesfjord, Siso, Fauske og Saltdal. Et mål å arbeide for, gjerne parallelt med vårt eventuelle arbeid mot NM i 2016.
Følgelig vil jeg foreslå en diskusjon om dette: B&OI-Orientering tar initiativ, gjerne i samarbeid med NOOK, til tiltak for å få i gang større aktivitet i indre Salten. Er vi villig til å stille 2-3 personer som sammen med 1-2 personer fra hver av klubbene VIL og Siso, danner en komite som i første omgang ser på mulighetene for en felles satsing. Senere vil det være aktuelt å involvere oss som klubb i mer praktiske oppgaver.
Fra kretsens side kan vi absolutt regne med støtte, ikke minst av økonomisk art. På kretstinget i februar sa Jakob Skogan seg interessert i en deltidsstilling på f.eks 20%. Kan vi tenke oss han i dette arbeidet?
Min intensjon med dette innlegget er å invitere til en diskusjon: - er dette noe for oss i B&OI å involvere oss i. Har vi et ansvar, eller har vi allerede nok med alle våre aktiviteter, - blant annet planer om å arrangere NNM og NM i løpet av de nærmeste 3-4 årene?
Edvin Berg
Arild
Forumavhengig

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: Fre Mar 23, 2012 11:37 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ingenting hadde vært bedre enn at det fantes aktive o-miljø i indre Salten, og ikke minst på Fauske der befolkningsgrunnlaget er "betydelig".

I mine øyne er det like mye verdt å rekruttere en o-løper i Bodø som en på Fauske. Jeg tror det er mindre arbeidskrevende å rekruttere o-løpere i Bodø enn på Fauske. Konklusjon: Det gir større avkastning å jobbe med rekruttering i Bodø.
Det var den enkle tilnærmingen. Under visse forutsetninger trenger det ikke være slik. Dersom det finnes personer på Fauske som er interessert i å få igang noe, men trenger starthjelp fra Bodø så kan konklusjonen bli feil. Da kan det tenkes at relativt beskjeden innsats fra oss kan gi mye igjen.

Men finnes disse personene ?
Jeg har liten tro på at personer uten egne barn i alderen 8-14 år som de gjerne vil ha ut i naturen vil være motivert til å jobbe for noe så vanskelig som orientering på en plass der knapt noen andre driver på med det.

Den eneste måten jeg kunne tenke meg til kunne gi noe var om det fantes noen som ville kjøre et opplegg ala det rekrutteringutvalget har kjørt med ukentlige treninger i et terreng som er egnet for barn som liker fart og korte løyper. Det vil ikke nytte at vi skal stå for det. Det må noen lokalt gjøre, eventuelt med starthjelp og litt oppfølgning fra oss.

På Fauske er det flotte kart over o-terreng for skikkelig skogsorientering. Nærkart rundt skoler og bebyggelse fins vel ikke ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bamse
Orienteringslegende

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: Ons Apr 04, 2012 12:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

På årsmøtet i januar 2013 skal vi ta stilling til om vi skal søke NM-uka i orientering i 2016. En aktuell arena i den forbindelse er skiarenaen i Klungsetmarka, noe jeg tror initiativtakerne bak skiarenaen vil se på som rimelig bra interessant.
Kan et B&OI-initiert/-drevet orienteringsprosjekt (2013-2015) være et sideprosjekt i forberedelsene til ei eventuell NM-uke? Kan et slikt prosjekt bidra til at vi får et nyttig nettverk på Fauske for et NM-arrangement og etterhvert forutsetninger på plass lokalt for bedre utnyttelse av det fine terrenget som fins i Fauske til Saltenkarusell, KM osv.
Jeg utfordrer medlemmene i B&OI Orientering til å komme med synspunkter på mulighetene for å skape et o-miljø på Fauske og ideer om hvilke grep, små og litt større, vi kan ta for å få det til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Jakob
Forumavhengig

Ble Medlem: 10 Jun 2009

InnleggSkrevet: Fre Apr 06, 2012 10:10 pm    Tittel: Svar med Sitat

Å bruke NM til å få igang et o-miljø i indre Salten er en god idé, så lenge det blir gjort rett og på rett sted. Det må selvsagt være litt utenfor NM-planlegginga. Hvis rekrutteringa legges for tett opp mot det å arrangere NM og mannskapsbehovet rundt det, blir det for en ett-årsblomstring som dør ut etterpå. Tidligere erfaring viser vell også at man må ha et lite grunnlag, en "ildskjel" e.l. for at det skal være noen vits. En eller flere personer, ikke nødvendigvis med o-erfaring, men som kan drive det hele på, f.eks., Fauske. Mens "prosjektet" pågår kan selvsagt vi stille med den o-tekniske kompetansen.
Og her kommer mitt poeng: Det prates mye om Fauske, men skulle man ikke finne noen slike personer på Fauske, noe det historisk sett er lite sannsynlighet for, vil jeg at man passer seg for å brenne krutt på noe som ikke fortsetter i lengden. Da håper jeg at man heller sikter annetsteds i I. Salten, slik som Valnesfjord. Der har vi flere mer eller mindre aktive o-løpere, men vi har ingen rekruttering fordi ingen har hatt kapasitet til å ta ansvaret. Mitt lille o-kurs i høst viste at det er god interesse for et o-treningsopplegg, som vi kanskje kan få til med hjelp fra B&OI. Til høsten går jeg selv inn i en 20%-stilling hos kretsen bla. med fokus på rekruttering i Indre Salten. Jeg kan kanskje starte opp noe, men etter et år drar jeg til Trondheim og NTNU og da trengs det noen til å holde det gående.

Mulig jeg har missforstått litt, men jeg har stort sett bare hørt "Fauske... Fauske..." når det er snakk om rekruttering i IS. Fauske har aldri hatt noe særlig til o-miljø; det har aldri vært noen tok tak og startet opp der, og lite tyder dessverre på at det har endret seg...
Jeg sier ikke at vi ikke skal prøve å få til noe på Fauske om noen år, men skal du tenne et bål så starter du ikke med den våteste kjeppen, selv om den er størst!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Edvin Berg
Nybegynner på forumet

Ble Medlem: 05 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tor Apr 12, 2012 10:46 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg oppfordrer flere enn Arild, Bamse og Jakob til å delta i diskusjonen. Nå er påskeferien over, o-løpene nærmer seg og forhåpentligvis også økt engasjement.
Hva mener B&OIs styre, - og hva mener kretsen som har engasjert Jakob Skogan?. Noe som lett kan bli et slag i løse lufta hvis han ikke får flere å støtte seg til og eventuelt følger opp hans aktiviteter etter ett år. Må vi ikke tenke langsiktig her?
Jeg er enig med Arild at det er lettere å rekruttere o-løpere i Bodø enn f.eks på Fauske. Men samtidig tror jeg 20 nye o-løpere i Indre Salten skaper flere positive effekter på o-idrettens framtid i vår region enn en tilsvarende økning i Bodø.
En del av oss husker 1980-årene da B&OI måtte mobilisere for å kunne hamle opp med Grand og Tverlandet i lagkonkurranse. - og hva med Siso og Valnesfjord IL? Fortsetter utviklingen, er kanskje de to klubbene ute om få år. Hvem skal da forvalte det flotte terrenget og kartene?

Den nylig utgitte lokale terminlista viser en utrolig rikholdig aktivitet med løp i ulike kategorier, men nesten utelukkende i B&OIs regi. Om 2-3 av våre medlemmer med mye god o-kompetanse skulle vri noe av sin oppmerksomhet mot Indre Salten, tror jeg ikke vår klubb ville merke det særlig.
Kanskje ville det vekke positive reaksjoner utenfor vår krets om vi tar et ansvar her.
I alle fall bør man diskutere situasjonen nærmere. Så la oss høre fra B&OIs styre og NOOK, - Hva vil vi og eventuelt kan vi gjøre ??

Edvin
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B&OIs diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Sett og hørt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet